Wat is Fitness?

Wie is de fitste persoon van de wereld?

Vraag het aan tien mensen en je krijgt tien verschillende antwoorden. De award voor de fitste man / vrouw van de wereld wordt al snel uitgereikt aan triatleten, hardlopers, wielrenners of tegenwoordig ook aan profvoetballers als Cristiano Ronaldo en Lionel Messi. Maar op basis waarvan? Hoe hun lijf eruit ziet? Of worden uithoudingsvermogen en stamina al vaak gerelateerd aan fitheid. In CrossFit zien wij de fitste, en dus de persoon met het hoogste fitness-level, als iemand die het beste presteert op basis van de 10 grondmotorische eigenschappen. Dus niet alleen op basis van uithoudingsvermogen en stamina, maar ook op vlakken als kracht, power en speed.

Als we dan aan mensen gaan vragen hoe men fitness voor zichzelf zien, wordt dit vaak gedefinieerd als gezondheid / wellness. Echter binnen CrossFit gaan we met het definiëren en bereiken van fitness een stap verder. Gezond / wellness zien mensen in het hedendaagse leven als “niet ziek zijn” en voldoen aan gemiddelde meetbare waardes, ofwel een gemiddelde vet percentage, een gemiddelde bloeddruk, botdichtheid, cholesterol, etc.

Meer dan gezondheid

Fitness is echter meer dan gezondheid! CrossFit ziet fitness als “daadwerkelijk dingen kunnen” en zeer goede waardes op meetbare aspecten als bloeddruk, cholesterol, vet percentage, botdichtheid, spiermassa, etc. Dit houdt in dat er een groot verschil zit tussen gezondheid/ wellness en fitness.

Is men fitness, dan is de fitheid groot en dan blijft de betreffende persoon bij een terugval beperkt tot nog steeds “gezondheid/wellness”. Mocht degene “gezond” zijn en een terugval krijgen bevindt men zich in een ziektebeeld (sickness).

We willen door “fitness”, ofwel door een zeer goede fitheid, de “general physicall preparedness” (GPP) vergroten wat uiteindelijk essentieel is voor het leven. Wees voorbereid op het onverwachtse.

Fitnessstandaarden

Fitness, binnen CrossFit, wordt gekenmerkt door verschillende fitnessstandaarden. De belangrijkste drie hebben we voor je op een rijtje gezet.

  • de 10 grondmotorische eigenschappen
  • de hopper theorie
  • de drie verschillende energie systemen

World class FITNESS

“Eet vlees en groenten, noten en zaden, wat fruit, weinig zetmeel en geen suiker. Houd hoeveelheden aan die je training ondersteunen maar geen vet aanzetten. Beoefen en train de belangrijke gewichthef-technieken: deadlift, squat, clean & jerk, en snatch. Maak je ook de basiselementen van gymnastiek eigen: optrekken, dippen, touwklimmen, opdrukken, sit-ups, handstand, pirouette, salto, spagaat en statische houdingen. Fiets, ren, zwem, roei enzovoorts, zwaar en snel. Meng deze elementen vijf of zes dagen per week in zo veel mogelijk combinaties en patronen als je kunt bedenken. Routine is de vijand. Houd workouts kort en intensief. Leer en speel regelmatig nieuwe vormen van sport”

Lees verder Functioneel trainen