VET voorgelogen over voeding

Geschreven op 7 jan 2015 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , .

RxGUIDE deelt een interessante documentaire met je, over hoe de voedingsindustrie ons al die jaren heeft voorgelogen over vet. Vet is sinds de jaren 80 onderuitgehaald en bestempeld als slecht. Light producten werden ontwikkeld en zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit de supermarkt, helaas. Want niets is minder waar.

verder

Vet is juist gezond! Suikers zijn de boosdoeners van de hedendaagse ziektes. Diabetis type 2, hart- en vaatziekte en artrose zijn hiervan nog maar enkele voorbeelden. Dus trek je koelkast open en gooi je pak Optimel 0% vet en alle andere light producten maar weg! Het is tijd om jouw denkwijze te veranderen.

“Want als je vet weg haalt dan vervang je dat toch met suiker!?” aldus de “voedingsindustrie”. Lekker verslavend en lekker blijven kopen, kopen!

Vetten

Vetten zijn samen met koolhydraten de belangrijkste energiedragers. Vetten leveren echter meer dan tweemaal zoveel energie dan koolhydraten en zijn daarmee de belangrijkste opslag van energie die ons lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren.

Vet wordt voornamelijk beschouwd als “de” bron van energie, echter heeft vet ook een aantal belangrijke niet- calorische functies. Voor het grootste gedeelte, circa de helft, wordt vet opgeslagen onder de huid.  Vetten, vormen namelijk, naast een belangrijke energiereserve, ook een belangrijke isolatielaag met als doel temperatuurschommelingen in het lichaam tegen te gaan. Daarnaast worden kwetsbare organen voorzien van een beschermende vetlaag. Tot slot vormt vet de isolatiemantel van zenuwen. Deze vetachtige stof noemen wij myeline (omhult het axon).

Vetten zijn met name voor celmembranen een belangrijke bouwstof. Vet is daarom een brandstof maar zeker ook een bouwstof en dat wordt door veel mensen vergeten. Via het vet in onze voeding krijgen we de belangrijke (alleen in vet oplosbare) vitamines A, D,E en K binnen. Ons lichaam heeft tenminste 25 gram vet per dag nodig. Vet-intake word bepaald door de mate van fysieke activiteiten hoe meer je sport hoe meer vet je nodig hebt.

5 redenen om meer vet te eten

Gezonde hersenen

De hersenen bestaan voornamelijk uit vet en cholesterol. Het grootste gedeelte van het vet in de hersenen is verzadigd vet. Elk dieet dat er voor zorgt dat je minder verzadigd vet binnen krijgt zorgt ervoor dat je hersenen minder essentiële voedingstoffen binnenkrijgt om optimaal te presenteren.

Sterk immuunsysteem

Verzadigde vetten die te vinden zijn in roomboter en kokosolie spelen een belangrijke rol in de gezondheid van ons immuunsysteem. Het verlies van onvoldoende verzadigde vetzuren in onze witte bloedcellen belemmert hun vermogen om virussen, bacteriën en schimmels te herkennen en te vernietigen.

Verbeterde gezondheid van de lever

Van verzadigd vet is aangetoond dat het de lever beschermt tegen alcohol en medicijngebruik, waaronder acetaminofen en andere geneesmiddelen die worden gebruikt voor het bestrijden van pijn en artritis.

Sterkere botten

Verzadigd vet is nodig om ervoor te zorgen dat calcium effectief word opgenomen in de botten. Volgens één van de belangrijkste research experts, in verzadigd vet en de menselijke gezondheid Dr. Mary Enig, is dit één van de redenen waarom  50 procent van de totalen intake, van vet in je voeding, verzadigd vet zou moeten zijn.

Verminderen van de cardiovasculaire risicofactoren

Verzadigd vet speelt een belangrijke rol in de cardiovasculaire gezondheid. De toevoeging van verzadigd vet in de voeding verminderd het niveau van de stof lipoprotein, die sterk correleert met een verhoogd risico voor hartkwalen.

Documentaire

Genoeg redenen om eens te kijken of jij wel voldoende vetten binnen krijgt. Laten we in ieder geval vanaf nu afspreken dat jij de light producten in de schappen laat staan.