Paleo vs Primal

Geschreven op 14 sep 2015 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , , .

Draai jij al een tijdje mee als CrossFitter? Volg jij het Paleo dieet of heb jij deze manier van eten wel eens geprobeerd? Dan weten we zeker dat jij ook van het Primal dieet gehoord hebt of er zelfs mee in aanraking bent gekomen. Maar wat zijn nu precies de verschillen tussen deze twee manieren van eten en welke van deze twee is nu het beste?

verder

Dat er verschillen zijn dat is zeker, maar in vergelijking met het standaard “Westerse dieet” zoals veel mensen deze kennen doe je het al snel een stuk beter als je eet volgens één van deze twee stijlen! Laten we vooropstellen dat beide manieren van eten het gevecht aangaan met de ziektes, welke we momenteel veel terug zien in de hedendaagse moderne maatschappij. Denk aan diabetis type 2, hart en vaatziektes, kanker en obesitas.

Ze verschillen in hun oorsprong en in een paar details, maar als het gaat om de essentie, zijn de twee diëten in principe hetzelfde.

Paleo vs Primal

Bij het Paleo dieet gaat men uit van het principe dat je voedsel moet eten wat onze voorouders ook voor handen hadden. Vermijd hierbij alle bewerkte voedingsmiddelen en ga voor kwaliteit boven kwantiteit. Ook granen en melkproducten worden vanuit het Paleo dieet vermeden.

Primal is gebaseerd op hetzelfde uitgangspunt. Mensen moeten eten ten tijden van de holbewoner. Wat betekent; bijna geen granen en peulvruchten en zeker geen bewerkte voedingsmiddelen.

Het Primal dieet laat daarentegen wel sommige zuivelproducten toe, hierbij kan je denken aan yoghurt en kefir, evenals kleine hoeveelheden soja, donkere chocolade, rijst en quinoa.

Wat je in beide gevallen in basis moet eten zijn grote hoeveelheden groenten, vlees, een klein beetje fruit, wat noten en olies om aan je dagelijkse portie vet te komen. Over de hoeveelheid van inname betreffende vet bestaat nog wel een verschil. Paleo vermijdt liever grote hoeveelheden verzadigd vet en blijft liever dichtbij mager vlees en vis. Primal benadrukt juist de gezondheidsvoordelen welke gerelateerd zijn aan de consumptie van hoogwaardige verzadigde vetten uit gras gevoerde dieren en kokosolie

Verminder de inname van: laagwaardige nutriënten, zure en hoge glycemische voedingsmiddelen. Verhoog juist de inname van: hoogwaardige eiwitten, vitaminen, mineralen, fytonutriënten, vezels en essentiële vetzuren.

Gelijkenissen op een rijtje

  • Eet veel groenten
  • Eet genoeg eiwitten
  • Ontwijk zoveel mogelijk granen (paleo; geen granen)
  • Elimineer gluten
  • Geen mais
  • Vermijdt “High fructose corn syrup
  • Geen suiker
  • Elimineer bewerkt voedsel
  • Geniet met kleine mate sporadische van bier en wijn
  • Zorg voor voldoende beweging

Verschillen op een rij

  • Paleo is er van overtuigd dat de mens het beste hetzelfde voedsel tot zich kan nemen als wat men at in het Paleolithicum ofwel Paleolithic Era. Deze tijd zou volgens Paleo, de beste tijd zijn om te gebruiken als vergelijkend voedingspatroon voor de moderne mensen. Primal is hier wat vaag in. Primal benoemd niet echt een specifiek tijdperk waaraan de moderne mens een voorbeeld zou moeten nemen. Waar ze het wel over eens zijn is dat er iets moet gebeuren, want het voedselpatroon wat nu de “mainstream” is, is een gebed zonder eind.
  • Wat het Primal dieet wel mee neemt in zijn of haar dieet, zijn veranderingen welke gebaseerd zijn op de hedendaagse wetenschap. Bepaalde voedingstoffen die bewezen goed voor het mensenlijk lichaam te zijn, maar niet aanwezig waren in het Paleolithic Era, zijn wel toegestaan in het Primal dieet. Zo wordt bij elk wetenschappelijk onderzoek goed gekeken naar de bevindingen en op basis daarvan worden keuzes gemaakt of het wel of niet binnen het voedingspatroon past. Dit alles gebeurd zonder vast te houden aan het principe dat het vroeger ook niet aanwezig was voor onze voorouders. (zie eerder genoemde voorbeelden van toegestane melkproducten en granen)

PBF_ebook_3d-1

Waar komt dit dieet vandaan?

Soms is het makkelijk te achterhalen wie welk dieet heeft gecreëerd. Denk hierbij aan het Atkins diet welke vernoemd is naar de ontdekker hiervan. Maar ook het Zone dieet, welke direct gelinked word aan Dr. Barry Sears.

Dit is echter een stuk moeilijker te bepalen bij het Paleo en Primal dieet. Het Paleo dieet vindt zijn herkomst in de jaren ’70. Van toen tot nu zijn er een aantal aanpassingen geweest en zijn er een hoop mensen geweest die hebben geprobeerd het te claimen als hun ontdekking. De meest bekende is wel Loren Cordain, hij heeft een website en een boek en claimt founder te zijn van het dieet.

Als we gaan kijken naar het Primal dieet komen we uit bij Mark Sisson. Mark heeft het boek “The Primal Blueprint” geschreven. In dit boek beschrijft hij hoe en waarom je het beste Primal kunt gaan. Op zijn website gaat hij nog dieper in op wat het inhoud om een primal lifestyle leven te leiden.

Welk dieet is beter?

Er is er niet één dieet aan te wijzen welke beter is of welke juist minder goed. In grote lijnen draait het erom dat je er achter moet zien te komen op welk methode je lichaam het beste reageert. Het Paleo dieet is duidelijker in het feit wat voor soort voedsel je wel of juist niet mag of moet eten. Terwijl het Primal dieet zich er meer van bewust is dat wij in een modern tijdstip leven waarbij wetenschap een belangrijke rol in ons leven speelt. Beide stromingen zijn even flexibel. Je hoeft dus geen voedsel te eten wat je niet lekker vindt of waar jou lichaam niet goed op reageert. Je “hoeft” niks te eten omdat het zogenaamd bij je dieet zou horen. Je kunt ze beide op elk individu aanpassen zodat iedereen er gelukkig bij is. Het belangrijkste gedeelte van beide stromingen is dat je stopt met “junk food / processed food” wat een risico kan vormen voor je gezondheid en dat is reden genoeg om te starten met een gezonde levensstijl.

paleovsprimal-1024x935