Paleo vs Zone (deel 1)

Geschreven op 23 apr 2015 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , , , , .

Hoe moet ik nu eten als CrossFit atleet? Welke dieet kan ik nu het beste aanhouden om mijn doelen als atleet te halen? Welke factoren spelen er een rol in het bepalen van mijn keuzes?

Binnen onze CrossFit community zijn er eigenlijk twee “dieeten” die ondersteunend zijn aan het denken en doen als CrossFitter, het Paleo dieet en het Zone-dieet. Natuurlijk zijn er ook atleten die gebruik maken van andere dieeten of strategieen maar allen met hetzelfde doel. Presteren als atleet en ondersteunend aan een fit leven.

verder

Voeding is tegenwoordig een beladen onderwerp. Het is een onderwerp met tal van politieke argumenten van alle kanten. Met het schrijven van dit blog willen wij je helpen alles beter in perspectief te zien. We willen je helpen met het maken van weloverwogen persoonlijke beslissingen in je voeding. Er zijn namelijk veel ideeen en tools die waarde hebben en die jouw echt kunnen helpen bij het bereiken van je gewenste doel. Of dit nu afvallen is of  beter willen presteren als CrossFit atleet.

Voeding is je fundament

Laten we eerst eens kijken naar het belang van voeding voordat we meer de diepte ingaan. Het combineren van de CrossFit methodiek, met een gedegen en persoonlijk dieet zal resulteren in grensverleggende resultaten. In de piramide, welke door Greg Glassman is gecreëerd, vormt voeding het fundament waarop een sterk lichaam kan worden gebouwd. “Elk niveau bouwt voort op het niveau eronder”  Ze staan dus direct in relatie met elkaar.

Wat we hiermee willen aangeven en benadrukken is het belang van je voeding. Als jij je voeding niet op orde hebt, zal je nooit het maximale uit je training kunnen halen en dus nooit je maximale resultaat kunnen bereiken. Naast het maximaal kunnen presteren heeft je voeding tevens invloed op een sneller herstel en dus het voorkomen van ontstekingen binnen het lichaam.

Ja maar, Rich Froning eet ook niet altijd volgens Paleo of Zone. Dat klopt en dan zou je dus jezelf de vraag kunnen stellen: “Zou Rich Froning nog beter kunnen presteren dan dat hij nu al doet?”

ResizeImage.aspx

Het uitgangspunt

Laten we eerst eens kijken naar het belangrijkste uitgangspunt. Als we kijken naar Paleo en Zone in de ruimste zin van het woord kunnen we stellen dat we terug gaan naar de basis van eten, zoals we dat vroeger deden. We eten mager vlees, vis en eieren gecombineerd met groenten en fruit, noten en zaden, een klein beetje zetmeel maar geen suiker. Los van het wel of niet eten van rijst of melkproducten of het wel of niet meten en wegen van hoeveelheden, zijn wij ervan overtuigd dat dit (kwalitatief, mager vlees, vis, eieren, groenten en fruit) de basis vormt, en dus een goed uitgangspunt is, van een gezonde levensstijl.

Op zoek naar de winnende formule

Als we het met elkaar eens zijn en we het kunnen vinden in het gestelde uitgangspunt, dan kunnen we een stap verder gaan kijken. Als we voeding als fundament willen gebruiken voor onze gezondheid en voor ons atletisch presteren dan is de kwaliteit van de macro-nutrieten die we tot ons nemen belangrijk, evenals de hoeveelheid die we tot ons nemen. Combineer de kwaliteit met de hoeveelheid op basis van het individu wat je voor je hebt en je hebt een winnende formule. Vooral het woord individu of persoonlijk willen wij benadrukken. Waarom?

De laatste tientallen jaren zien we een grote groei in aandacht voor “gezond” eten en de adviezen hieromheen. Ja, mensen weten wel dat een appel gezonder is dan een snicker…… En ja die gezonde maaltijd uit dat kookboek is super goed voor je. Vaak ligt echter de nadruk op het informeren over gezonde producten, maar het is zelden op maat voor degene die het boek leest. Vaak zijn de gerechte op basis van bijvoorbeeld 4 personen. Maar zitten er 3 identieke personen aan die tafel tijdens dat gezellige etentje? En als iemand 5 kg is kwijtgeraakt passen de gerechten en hoeveelheden zich dan ook aan, in dat kookboek?

Zone, Paleo, Zone vs. Paleo en Zone-Paleo…

Het Zone-diet, het Paleo-diet, het Zone-Paleo dieet. Hoe zit het nu eigenlijk. Sommige atleten zijn voorstander van het Paleo dieet en andere van het Zone dieet. Belangrijk is dat jij als individu je eigen weg hierin moet gaan vinden met maar één doel. Presteren als atleet en een lang gelukkig en gezond leven. Hiermee experimenteren is dus helemaal geen slecht idee. Laten we eens kort stilstaan bij de verschillende diëten.

Zone:

Vanuit het Zone dieet wordt gezegd dat dat we vrijwel alle voedingsmiddelen tot ons kunnen nemen mits deze binnen de gestelde Zone proporties blijven. (40/30/30 procent van de totale calorieën als koolhydraten / eiwit / vet) Zo blijf je in de ideale zone voor een optimale gezondheid en om te presteren.  De voedingsproducten komen uit in één van de macro-nutriet groepen en kent zijn waarde welke wordt uitgedrukt in een hoeveelheid “blocks”.

Het meten en/of afwegen speelt een belangrijke rol. Dit zorgt ervoor dat het dieet persoonlijk wordt.

Paleo:

Bij het Paleo draait alles om de kwaliteit van de voedingsmiddelen, denk hierbij aan lokale, grasgevoerde en biologische producten. Daarnaast worden melkproducten en granen vermeden. Ook worden de hoeveelheden binnen het paleo dieet niet gemeten en/of afgewogen. Dat deden onze voorouders immers ook niet. De Paleo redenering is dat ons lichaam “weet” wanneer te eten en wanneer te stoppen met eten. Het gaat om het vertrouwen in de intuïtie van ons lichaam. Geen maatbekers maar luisteren naar het lichaam.

Het Paleo-dieet klinkt logisch. Het is immers vrij moeilijk om jezelf te overvoeren met kip en broccoli, maar weer heel makkelijk met koekjes, chips, en andere suiker- en koolhydraat houdende producten. Het argument zou zijn dat ons lichaam deze producten niet herkend als natuurlijk en dat het lichaam niet het vermogen heeft de hoeveelheden hiervan te regelen. Het paleo-dieet is dus voornamelijk op basis van je gevoel en wat je lichaam aangeeft.

Daarentegen stelt het Zone-dieet, los van het wel/niet innemen van producten t.o.v. Paleo,  richtlijnen over de inname van de macro-nutrieten op basis van persoonlijk eigenschappen van de individu.

Zoals wel vaker ligt het antwoordt ergens in het midden. Het is immers heel individueel en het zal altijd beginnen met de stelling: “het hangt ervan af”

Paleo-Zone dieet:

Als de waarheid dus in het midden ligt is een combinatie van beide goed mogelijk. En dat is ook wat we momenteel steeds vaker terug zien in de CrossFit community. Het eten van kwalitatieve producten volgens het Paleo-dieet, waarbij de hoeveelheden gebaseerd worden volgens het Zone-dieet. Deze Paleo-Zone manier van eten komt volgens vele steeds dichterbij de optimale persoonlijke manier van eten. Weet hoeveel je moet eten en stel de maaltijd samen volgens met kwalitatieve, lokale en biologische producten.

Conclusie

Ook rondom dit onderwerp zullen er in de toekomst meer blogs worden geschreven. Wat we met het schrijven van dit blog willen aangeven is dat ieder persoon uniek is. Ieder persoon heeft zijn eigen factoren die bepalend zijn in de hoeveelheden die gegeten word.

In een volgend deel zullen we dieper ingaan op de bepalende factoren van een individu, welke centraal staan in het bepalen van hoeveelheid van voeding die een persoon tot zich moet nemen. Van de beginnende CrossFitter met misschien een iets wat hoog vetpercentage tot een atleet die serieus meedoet binnen de CrossFit wereld.