Nutrition 101 – VET

Geschreven op 3 feb 2019 door Eloy. Dit artikel gaat over , , , , , , .

Voeding is inmiddels uitgegroeid tot een wetenschap waar de gemiddelde sporter geen wijs meer uit kan. In deze korte serie blogs willen we terug naar de basis, want wat zijn die macro’s eigenlijk waar iedereen het maar over heeft en waarom zijn vezels belangrijk? Korte, duidelijke informatie en handvatten die de eerste stappen naar een goede relatie met voeding ‘behapbaar’ maken.

verder

Voor veel mensen blijft vet toch nog het verboden woord binnen een dieet. Gelukkig hoeven we niet bang te zijn voor vet. Sterker nog, ons lichaam heeft het hard nodig! Het aanpassen van je vet-inname kan lastig zijn. Veel van je proteïne-bronnen bevatten namelijk vet. Dus laten we eens kijken hoe we het beste uit vet kunnen halen.

Ons lichaam heeft vet nodig

Vet is geen stof die ons lichaam zelf kan creëren, dit betekent dat we deze macronutriënt dus middels voeding binnen moeten krijgen. Maar waarom dan? Waarvoor gebruikt ons lichaam vet:

  • De groei en ontwikkeling van cellen
  • Zenuw- en hersenfuncties
  • Transport van vitaminen door het lichaam
  • Vet is een energiebron en nodig voor de productie van bepaalde hormonen

Maar niet teveel

Vet wordt verbruikt door het lichaam, maar een teveel aan vet wordt opgeslagen in het lichaam als energiebron voor noodgevallen en overlevingssituaties. Aangezien het lichaam in de huidige samenleving zelden meer te maken heeft met dergelijke situaties wordt een teveel aan vet dus opgeslagen in onze vetreserves.

Hoe houden we onze vet-inname dan onder controle?

Vetten zijn erg calorierijk en als je rekening houd met de inname van je macronutriënten dan zal je merken dat je vet-target eigenlijk heel erg snel bereikt is. Onderstaand vind je een aantal voorbeelden hoe je op een simpele manier controle kan houden over je vet-inname.

Eet magere eiwit producten

Zoals eerder vermeld gaan met name de producten die je eet voor eiwitten gepaard met vet. Probeer dus te kiezen voor magere eiwitproducten als kip, kalkoen, ei-wit, mager rundvlees en verschillende vissoorten.

Ben bewust van koken met vet

Heb je moeite om je vet-targets niet te overschrijden ben dan bewust van de manier waarop je bakt. Door zoveel mogelijk te kiezen voor een ‘droge’ manier van bakken kan je al best wat vetinname beperken. Goede pannen met een anti-aanbaklaag, de barbecue, de grill en de oven zijn bijvoorbeeld prima alternatieven voor bakken met boter of olie.

Marinades en dressing

De basis van veel marinades en dressings is vet. Er zijn echter een hoop andere manieren om je eten van smaak te voorzien. Denk hierbij aan kruiden & specerijen, citroen/limoen en azijnen.

Ben creatief

Er zijn ontelbaar veel mogelijkheden om de hoeveelheid vet in gerechten laag te houden. Het vraagt een beetje creativiteit en durf om wat dingen te proberen en vette producten te vervangen voor vet-arme alternatieven.

Een voorbeeld: je burrito of wrap is lekkerder met een goeie schep creme fraiche eroverheen. Het nadeel is dat creme fraiche over het algemeen een vrij vet product is. Probeer het eens te vervangen door vet-arme cottage cheese, een lekker alternatief!