Meer resultaat uit je voeding? – 7 simpele regels waaraan jouw dieet moet voldoen

Geschreven op 23 feb 2016 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , , , , .

Wat is de reden dat jij dit artikel bent gaan lezen? Twijfel jij aan je huidige manier van eten of haal jij momenteel gewoonweg niet alles eruit wat erin zit.

verder

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom jij je voedingspatroon zou willen veranderen. Misschien wil jij graag je vet% verlagen of juist aankomen door het op opbouwen van meer spiermassa. Wil jij sneller herstellen van je dagelijks WOD’s of ben je gewoonweg op zoek naar de juiste richtlijnen.

RxGUIDE heeft voor jou 7 richtlijnen opgesteld waaraan jouw voedingsplan minimaal aan moet voldoen. Deze regels kunnen jou helpen bij het bereiken van je gewenste resultaat.

Het woord dieet is afgeleid van het Griekse woord diatia, hetgeen zoveel betekent als “leefregel”.

Eet in basis, zoals de mens behoort te eten

Zie boodschappen doen voortaan als een WOD en benader het dus als een uitdaging. Vlieg niet de supermarkt in, waarbij jij met je winkelwagen langs de schappen vliegt. Maak de uitdaging groter, de supermarkt is gewoonweg te makkelijk. Er ligt teveel voeding welke de komende jaren niet kan bederven en als dat zo is, weten we allemaal al hoe laat het is. Teveel conserveringsmiddelen en verwerkte suikers, welke gemaakt zijn door de mens. Lekker voor je spijsvertering en andere problemen.

Maar, gezond eten is zo duur? Je bezoeken aan de huisarts en tandarts ook. Aan de supplementen die jij koopt hangt toch ook een prijskaartje. Deze koop je wel. Waarom? Omdat deze goed voor je zijn. Ja ja…. maar waarom dan geen gezondere voeding. Dus laat bewerkt voedsel links liggen, vlieg door de supermarkt maar stop enkel bij de haltes; groente en vers en bij de slagersafdeling.
En brood dan? En melk? Dit is een hele andere discussie, eentje die we nu niet gaan bespreken. We hebben even geen zin in allerlei allergieën. Hier komen we zeker in een volgend artikel nog een keer op terug. Voor nu willen we dat jij je basis verandert.

alert-voeding

Eet om jouw lichaam te voeden, niet om te eten en lege ruimtes te vullen

Je lichaam is geen vuilnisbak. Je hoeft hem niet vol te gooien tot hij vol is. Dat is echter wel wat de meeste mensen denken. Ik zit nog niet vol dus nog maar een bordje. NOT Daarnaast weten we allemaal wat er in een vuilnisbak beland, juist rotzooi. Ook dat is niet wat we willen. Dus gooi je mik niet vol met suiker en een overmaat aan bewerkt voedsel ook al geeft dit een heerlijk vol gevoel.

Wat is vol? Het gaat erom dat jij je lichaam voedt zodat deze kan functioneren, vaak eindigt dit niet zo bij de meeste mensen en eindigt dit juist als, niet functionerend op de bank, totaal lamgeslagen. Dus nemen we dan maar iets wat ons energie geeft…. o nee. De intake is per individu anders en daarom is voeding ook persoonlijk. Vraag jouw coach of hij je hierbij wilt helpen.

Hydratatie is een ondergeschoven kindje

Vaak als je honger hebt, blijkt het zo dat jij eigenlijk geen honger hebt maar dat je juist uitgedroogd bent. Je krijgt het signaal “honger” maar als jij water zou drinken, één of twee glazen, dan is dit hongergevoel al snel weg. Het is de snak van het lichaam naar hydratatie. Daarnaast weten we allemaal welke voordelen er nog meer hangen aan het drinken van voldoende water.

Ontbijt en maak dus tijd

Het skippen van je ontbijt gaat je niet helpen om gewicht te verliezen. Je lichaam heeft gedurende de nacht in de “vasten” stand gestaan en om je cortisol level te kunnen controleren is een ontbijt een belangrijke maaltijd. Gooi die macronutriënten er maar in en wees voorbereid op de dag. Focus je hierbij op vezels, complexe koolhydraten en eiwitten.
Daarnaast kan een gezond ontbijt je trigger zijn om de gehele dag in de gezonde modus te blijven. Vaak merk je dat personen, die hun ontbijt juist zijn vergeten of er gewoonweg geen tijd voor hebben genomen, direct uit hun ritme zijn en er de hele dag een potje van maken.

Eiwitten in elke maaltijd

Er zitten meerdere voordelen aan het nuttigen van eiwitten. De meeste van deze voordelen zijn wel bekend, maar ze kunnen uiteraard niet ontbreken binnen de 7 gouden regels. Eiwitten helpen je bij het hebben van een voller gevoel voor een langere periode en bij het herstellen van je lichaam. Daarnaast zullen de eiwitten ervoor zorgen dat de piek van afgifte van insuline minder is als jij jouw eiwitten betrek bij het eten van een maaltijd met (zetmeelrijke) koolhydraten.

Eet je groente

Naast alle goede vitamines, mineralen en vezels in groeten is er nog een groot voordeel, je kunt er niet genoeg van eten. Bij groenten hoef jij nooit na te denken of je er teveel van op hebt. Dit geldt althans voor de meeste groentes. Honger lijden hoef dus echt niet. Speel en wees creatief met je groenten. Vind specerijen en pimp je groentes qua smaak, varieer in de manier van bereiden of maak de beste combinatie met andere groentes.

Koop je boodschappen rondom de supermarkt

Het beste voor jouw lichaam is te eten op de manier die het beste bij jouw lichaam past. Eet dus zo kwalitatief mogelijk. Gelukkig zien we het weer steeds vaker terug in het Nederlandse straatbeeld; de lokale groenteboeren en slagers worden weer steeds vaker bezocht en het belang van kwalitatieve voeding wordt weer meer gewaardeerd. Top! Moet jij ook doen. Kwaliteit is in onze ogen nummer één! Een betere lichaamssamenstelling, minder ontstekingen, betere balans in hormonen een beter herstel en minder blessures.

Bronnen: