Het Paleo dieet

Geschreven op 25 feb 2015 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , , .

Er is genoeg te vinden over het Paleo dieet, toch krijgen wij nog regelmatig vragen over wat het nu precies inhoudt. Daarom hebben we in een kort en bondig blog uitgelegd wat het Paleo-dieet inhoudt.

verder

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Wat is Paleo eigenlijk?

Binnen de CrossFit wereld volgen er veel mensen het Paleodieet, wat houd dit Paleodieet eigenlijk in? En waarom volgen veel CrossFitters deze manier van eten?

Wat zegt Wikipedia over het Paleo dieet?

“Het Paleodieet, dat ook wel Paleolithisch dieet of jager- verzamelaardieet wordt genoemd, is gebaseerd op de veronderstelde voeding van de menselijke voorouders in het paleolithicum, een periode van 2,5 miljoen jaar tot 10.000 jaar geleden. Het is volgens sommigen geen dieet maar een manier van leven.

Het paleodieet bestaat vooral uit vis, vlees van dieren die zich met grassen gevoed hebben, groenten, fruit, wortels en noten. Het bevat geen granen, peulvruchten, zuivel, zout, geraffineerde suiker of verwerkte oliën. Er wordt aangenomen dat de moderne mensen sinds de intrede van de landbouw genetisch nauwelijks is verander en dat een ideaal dieet lijkt op dat van onze voorouders die jager-verzamelaars waren.

Het paleodieet kreeg in de jaren 70 bekendheid door de gastro-enteroloog Walter L. Voegtlin. Sinds het einde van de jaren 90 hebben diverse artsen en diëtisten gepleit voor de terugkeer naar een paleolithische manier van eten. Zij hebben op basis van moderne voedselproducten dieetadviezen opgesteld die de karakteristieken van het paleolithische dieet verondersteld worden na te bootsen.

Het paleodieet is controversieel bij veel diëtisten en antropologen. Verschillende studies hebben de effectiviteit en gezondheid ervan, als ook de logica achter het dieet, in twijfel getrokken.”  Aldus Wikipedia.

Dat laatste klinkt allemaal niet zo heel positief maar we moeten niet vergeten dat er nog een hoop  “Mainstream” organisaties (voedselindustrie) zijn die de paleo manier van eten erg controversieel vinden en op hoge poten staan als je over de gezondheidseffecten hiervan begint.

Gelukkig zijn wij CrossFitters en houden wij wel van een discussie, we zijn niet voor niets uit de “Global gyms” weggetrokken omdat we streven naar kwaliteit en vonden dat deze manier van trainen totaal niet de volledige lading dekte die het dagelijks leven van ons vereist. Tijdens dit proces zijn we opzoek gegaan naar een gezonden manier van eten om deze fysieke activiteiten te ondersteunen.

LS-Palio-Diet-1024x579

Het Paleo dieet staat voor 3 pijlers

  1. Kwalitatief hoogwaardige voedingsmiddelen nuttigen
  2. Geen Granen en melkproducten
  3. Hoeveelheden worden niet afgewogen per maaltijd, calorieën/ macro nutriënten worden niet berekend. Je eet tot je vol zit, het lichaam geeft immers zelf aan wanneer het genoeg heeft gehad. Eet mager vlees, vis en eieren gecombineerd met groenten en fruit, noten en zaden een klein beetje zetmeel maar geen suiker.

Het Paleo dieet is een ideaal dieet voor de beginnende sporter of voor mensen die toch willen afvallen maar niet van sporten houden. Heb jij een kantoorbaan en een hekel aan bewegen hou je dan strikt aan het Paleo dieet en je zult merken dat je resultaten boekt voor de langere termijn. Ook voor de actieve sporter is het Paleo dieet uitermate geschikt om resultaten te boeken belangrijk is wel dat er goed naar de totalen intake gekeken moet worden om zo sportondersteunend te zijn. Een valkuil hier is dat de atleet te weinig calorieën / macro nutriënten (met name koolhydraten) binnen “kan” krijgen.

Studies naar Paleo

1. Lindeberg S, et al. A Palaeolithic diet improves glucose tolerance more than a Mediterranean-like diet in individuals with ischaemic heart disease. Diabetologia, 2007.

2. Osterdahl M, et al. Effects of a short-term intervention with a paleolithic diet in healthy volunteers. European Journal of Clinical Nutrition, 2008.

3. Jonsson T, et al. Beneficial effects of a Paleolithic diet on cardiovascular risk factors in type 2 diabetes: a randomized cross-over pilot study. Cardiovascular Diabetology, 2009.

4. Frassetto, et al. Metabolic and physiologic improvements from consuming a paleolithic, hunter-gatherer type diet. European Journal of Clinical Nutrition, 2009.

5. Ryberg, et al. A Palaeolithic-type diet causes strong tissue-specific effects on ectopic fat deposition in obese postmenopausal women.Journal of Internal Medicine, 2013.

Werkt het Paleodieet?

Uit de 5 studies zijn de volgende conclusies gekomen:

  • Een paleolithische dieet leidt tot een grotere verbeteringen in de taille omtrek en betere controle over de glycemische index, in vergelijking met een mediterraanachtig dieet.
  • De individuen verloren gewicht en had een milde daling van de tailleomtrek en systolische bloeddruk
  • Het paleodieet veroorzaakt meer gewichtsverlies en diverse verbeteringen in cardiovasculaire risicofactoren, vergeleken met een diabetes dieet.
  • Totale cholesterol daalde met 16%.
  • LDL-cholesterol daalde met 22%.
  • Triglyceriden daalde met 35%.
  • Insuline AUC daalde met 39%.
  • Diastolische bloeddruk daalde met 3,4 mmHg

Uiteraard kunnen we geen harde conclusie trekken op basis van deze 5 studies. Helaas waren deze studies van korte duur en zal er meer onderzoek gedaan moeten worden naar het Paleo dieet. Echter met de kleine bewijzen die naar voren zijn gekomen uit deze studies, beloofd dit veel goeds voor in de toekomst. Wij kijken uit naar een veelbelovende langere studie om zo de positieve gezondheidseffecten van het Paleodieet in kaart te brengen. Voor een samenvatting van de studies klik hier. http://authoritynutrition.com/5-studies-on-the-paleo-diet/

Omdat de wetenschap nog bezig is met het onderzoeken van het Paleo dieet wil dit niet zeggen dat wij het bij het verkeerde eind hebben, alles behalve dat. De gezondheidseffecten die je zelf voelt en ervaart zijn misschien wel nog belangrijker dan de wetenschap erachter. Je gezonde verstand gebruiken tijdens het maken van jouw dagelijkse keuzes staat altijd op de eerste plaats. Mocht je toch meer geïnteresseerd zijn in de wetenschap erachter. Er zijn een tal van Artsen en onderzoekers die volledig achter het Paleodieet staan.  Ook zijn er genoeg Nederlandse professionals die voorstander zijn van het Paleo dieet. Hieronder een video van Professor dr. Frits Muskiet – onderzoeker van het “oerdieet”.

http://youtu.be/4mU9AkXu3KA

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]