Food prepping! Meer resultaat, tijd en rust

Geschreven op 7 mrt 2019 door Martin van Dongen.

Ja-ja, we weten het allemaal heel goed. Voeding speelt een zeer belangrijke rol, misschien wel de belangrijkste rol, in het behalen van resultaat. Maar als we dit allemaal zo goed weten, waarom gaat het dan toch nog zo vaak mis bij mensen?

verder

Je kent ze wel, de atleten binnen de box die al minimaal twee jaar lid zijn, drie tot vier keer komen trainen per week maar nog steeds geen resultaat hebben bereikt. Hoe kan dit, kan jij jezelf afvragen. Nou, ik kan je vertellen dat dit in 90% van de gevallen echt ligt aan de manier waarop deze mensen eten en de aandacht die ze hieraan besteden. En wat is het meest gehoorde excuus?

Ik heb geen tijd om te koken omdat ik te druk ben

Creëer tijd! Kijk, als jij tevreden bent met jezelf, zal je ons niet horen. Maar als jij iedere keer weer begint over dat je geen resultaat bereikt en je wilt dit echt zo graag, dan zal je echt iets moeten gaan veranderen. Dit is het verschil tussen iets graag “willen” of er voor “kiezen”. Ik hoor zoveel mensen die zeggen dat ze willen afvallen, maar als je dit echt zo graag wilt, dan zal dit gepaard gaan met het maken van keuzes en hier is maar één iemand verantwoordelijk voor en dat ben jij! Dus als jij zegt dat je geen tijd hebt om te koken of om te trainen, dan zal je andere keuzes moeten maken en moeten gaan zoeken naar andere oplossingen! Anders zal het nooit gaan gebeuren.

Om je te helpen bij het vinden van oplossingen gaan we jou een tool geven die kan gaan bijdragen aan meer resultaat, meer tijd en rust. FOOD prep! We zeggen je nu alvast; “oefening baart kunst” en het zal na verloop van tijd alleen maar makkelijker gaan. Wat we willen is dat jij je voeding gaat plannen en niet meer dag in dag uit ad hoc naar de supermarkt loopt en dan eens gaat verzinnen wat het gaat worden! In dit eerste deel geven we jou 6 simpele basis tips waar jij eens over moet gaan nadenken.

Kies een dag(en) in de week dat jij tijd hebt, en BLIJF bij deze dag.

Kies een dag in de week, wanneer jij de meeste tijd hebt. We leven met de dag en we weten dat de weken altijd voorbij vliegen. Daarom is het belangrijk dat jij 1 of 2 VASTE dagen gaat kiezen om iets met je voeding te gaan doen als we praten over voorbereiden en bereiden! Dit zal je uiteindelijk meer tijd gaan opleveren! Je hoeft minder vaak naar de supermarkt en je hoeft minder vaak te gaan koken.

Ga op zoek naar de zwakke momenten op jouw dag

Ga na op welk moment van de dag jij de meeste problemen ervaart omdat je te druk bent, kinderen naar een vereniging moet brengen, een vergadering hebt, je moet lunchen met collega’s, etc. Dit zijn de momenten dat het fout gaat en waar je terug valt in je “oude” / huidige gedrag. PREP voor deze momenten, zodat je de problemen kan voorkomen.

Maak een menu en doe je boodschappen

Maak je boodschappenlijst met hierop alle ingrediënten die jij nodig hebt om je maaltijden voor te breiden en te bereiden. Probeer in basis je voedsel zoveel mogelijk te variëren. Varieer en wees creatief in het kiezen van de bronnen van je macronutriënten.

Hakken, koken en opslaan die handel

Oké keukenprins(es) nu wordt het tijd om te gaan hakken, snijden en alles op te slaan. Je gaat nu je maaltijden en snacks bereiden. Om het behapbaar te maken voor de eerste keer ga je beginnen met enkel het voorbereiden van één hoofdmaaltijd per dag. Dus 5-7 maaltijden voor de eerste week. Vanuit hier kan je het, om de twee weken, verder gaan uitbreiden.

Je voeding bewaren en meenemen

Een koeltas is wel erg handig. Daarnaast zal jij een berg aan tupperware bakjes in verschillende formaten moeten hebben. Koop er genoeg, dan hoef je ook de vaatwasser niet continue te laten draaien.

maxresdefault

Varieer je voeding iedere week.

Probeer een zo’n breed mogelijk scala aan voedingsstoffen binnen te krijgen. Blijf dus zoveel mogelijk variëren. Varieer in bronnen waar jij je macronutrieten uit haalt. Je zou, in de keuze voor eiwitten, deze bijvoorbeeld kunnen halen uit gevogelte, vis of verschillende kazen. Zorg voor een constant gevarieerde manier van eten.

Succes en als je vragen hebt, schroom dan niet deze te vragen!