De meest gemaakte fouten in het paleo dieet (deel 2)

Geschreven op 7 aug 2015 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , , , , , .

Nog niet zo heel lang geleden hebben we een blog met jullie gedeeld, genaamd: “de meest gemaakte fouten in het paleo dieet deel 1.”

verder

Zoals we toen ook beschreven vinden we het fantastisch als mensen van een ongezonde manier van eten overstappen naar het paleo dieet. Dit is namelijk een hele goede stap in de richting naar een gezondere manier van leven. Echter gaat dit overstappen ook gepaard met  aantal valkuilen waar wij als RxGUIDE mensen voor willen behoeden. Daarom hebben we met de informatie die we als reactie ontvingen op het eerste blog, een deel 2 geschreven. Uiteraard met hetzelfde doel als dat we hadden met het eerste blog.  We hebben het dan over “bewustzijn van” ofwel awareness.

Met het schrijven van dit blog willen wij jou wederom graag behoeden en bewust maken van een aantal fouten die, naarmate je bezig bent met het Paleo-diet, erin kunnen sluipen.

De meest gemaakte fouten (deel 2), hebben we voor jou op een rijtje gezet. Wil jij deel 1 nog eens terug lezen? Deze is hier terug te vinden.

Veel leesplezier!

Geen tijd om te plannen

Maak tijd om te plannen en je zal merken dat je tijd overhoudt. Tijd om nog meer te plannen. Snap je het nog?

Gezond eten hoeft niet ingewikkeld of tijdrovend te zijn. Voorafgaand plannen is hierin echter wel essentieel. Adhoc je maaltijd in elkaar willen draaien maar op dat moment niet alle ingrediënten in huis hebben, ja dat werkt natuurlijk niet. Denk vooruit! Als je dit doet zal je merken dat je niet alleen genoeg tijd overhoud om te koken maar ook nog eens tijd overhoudt voor heel veel andere dingen. Een win / win in dit geval.

Vaak horen we ook dat het sociale leven een bepaalde druk geeft. Je bent dan op dat feestje met al die dingen die eigenlijk niet in het paleo straatje passen. Houdt ook hier rekening mee in je planning, je weet namelijk waarschijnlijk ruim van te voren wanneer je dit feestje hebt. Maak die dag dus juiste keuzes in dagene wat je eet en wanneer. Je hoeft dan ook geen honger te lijden op dat feestje. Probeer bij borrels, die misschien onverwachts om de hoek kwam kijken, de beste keuzes te maken op dat moment. Dit hoeft niet ingewikkeld of moeilijk te zijn als jij je de rest van die dag aan je planning hebt gehouden.

Stap 1: verzamel zoveel mogelijk voorbeelden van paleo ontbijtjes, lunches, avondmaaltijden en tussendoortjes

Stap 2: plan op zaterdag wat je wilt gaan eten voor de komende week

Stap 3: haal de ingrediënten in huis en bereidt de maaltijden voor. (welke je van te voren kan maken)

paleo-diet-meal-plan-one-week

Paleo zien als cosmetische ingreep

Wij horen regelmatig dat mensen teleurgesteld zijn als er na een week geen gewicht af is of verandering is in de lichaamssamenstelling. Paleo is geen (crash) dieet en is niet te vergelijken met een cosmetische ingreep. Het is een levensstijl die je kunt volgen voor de rest van je lezen met als doel, de lange termijn voordelen in je gezondheid en in het presteren in dagelijkse leven.

Daarnaast maken calorieën wel degelijk uit! Er zijn honderden verhalen van mensen die zich strikt aan het paleo dieet houden maar nog steeds niet afvallen of zelfs aankomen. Het is een verkeerde benadering om aan te nemen dat je kan eten wat je wilt zolang het paleo is. Houdt dus gewoon controle over je porties.

Een slechte maaltijd alles laten ruïneren

Je hebt van die momenten of dagen dat alles fout gaat. Je hebt dan iets gegeten dat in de verste verte niet leek op wat ooit aan een boom gehangen, of wat ooit geleefd, heeft. In plaats van het feit dat het je dan allemaal niks meer kan schelen kan je dit beter zien als een nieuwe frisse start. Er is niets mis met af en toe niet-paleo eten, mits het voor jezelf niet is toegestaan omdat het de rest van je inspanningen en je leven ruïneert.

Alles tot paleo bombarderen

Je weet dat je glas magere melk of glas wijn niet helemaal passen binnen het straatje van het paleo dieet. Maar toch probeer je het te introduceren in die geest van de paleo gedachten. Ja er zitten immers toch anti-oxidanten in? Dan moet het wel paleo zijn. Rechtvaardigen mag, toegeven en realistisch blijven is beter.

Fixatie op jouw wekelijkse cheat maaltijd, dag uuuuh week

Paleo is niet saai. Paleo is geen stramien en als jij het zo wel ervaar dan moet je meer gaan variëren. Als jij teveel uitkijkt naar die cheat maaltijd dan doe je dus eigenlijk iets niet goed. Laat de kloof tussen je paleo maaltijd en die o zo gewenste cheat maaltijd niet te groot worden.

Mensen in je omgeving niet informeren

Met elke verandering in het leven is het fijn om steun te ontvangen. Deels heb jij hier invloed op. Dat feestje waar jij naar toe moet maar zo tegen opziet wordt een stuk gezelliger als jij weet dat daar jouw favoriete paleo snacks op tafels staan. Laat je vrienden en familie dus weten waar jij mee bezig bent. Inspireer ze en laat ook hun ervaren dat het helemaal geen ingewikkeld dieet of opgave is om volgens het paleo principe te eten. Delen is vermenigvuldigen!

Wat nu

Als je niet zeker weet wat er fout gaat in je huidige dieet, raden wij je aan om iemand in te schakelen die jou hierbij kan helpen. Daarnaast benadrukken wij vanuit onze Rx Nutrition Guide altijd weer dat voeding en de inname van hoeveelheden persoonlijk blijft. Een gekocht kookboek zal zich nooit aanpassen aan de individu die het boek voor zich heeft.

(bronnen: paleo-diet.nl / paleo.nl / paleolifestyle.nl)