CrossFit chocolade liefhebbers

Geschreven op 13 mei 2015 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , , .

Zei iemand chocolade? Waar, waar, waar…… Een grote groep, binnen de CrossFit community, kent bij uitstek meerdere super “cheats”. Een van de meeste bekende “cheats”, welke bij vooral vrouwen een orgasme in mond en brein kunnen veroorzaken, is chocolade.

verder

Terecht dat we chocolade en orgasme in één zin kunnen gebruiken, want uit onderzoek blijkt dat chocolade liefhebbers creatiever en charmanter zijn, iedereen weten te verleiden en enorm genieten van intimiteit. We weten allemaal waar dit tot kan leiden.

De Maya’s en de Azteken wisten het duizenden jaren geleden al: cacao is van nature heel gezond. Het werd zelfs gebruikt als geneesmiddel. En nog steeds wordt het door veel artsen voorgeschreven.

We laten chocolade nu onder de noemer “cheats” vallen, maar met een reden tussen aanhalingstekens. Naast dat het super lekker is kent het ook nog eens vele gezondheidsvoordelen. We hebben het dan niet over de Milka met choco & biscuit, welke trouwens wel verdomd lekker is, maar over donkere pure chocolade, fairtrade, organisch en met een minimale waarde van 75% aan cacao (dus niet de suikerhoudende onzin).

Het zaad van de cacaoboom wordt door sommige gezien als het nieuwe goud, laten we in ieder geval stellen dat het een geweldige antioxidant is. Men is van mening dat als je 2-3 hoogwaardige stukjes, lees 10-20 gram en dus geen repen, pure chocolade per week neemt, je kan profiteren van de gezondheidsvoordelen welke kleven aan dit zoete goud.

De gezondheidsvoordelen van chocolade

Donkere chocolade is voedzaam

Als je kwalitatief goede chocolade koopt, met een hoog cacaogehalte, dan is deze chocolade eigenlijk heel voedzaam. Het bevat meerdere kwalitatieve vezels en mineralen. 11 gram vezels.

  • 67% van de ADH voor ijzer.
  • 58% van de ADH voor magnesium.
  • 98% van de ADH voor mangaan.

Het heeft ook veel kalium, fosfor, zink en selenium.

Ja we weten het, 100 gram is een vrij grote hoeveelheid en niet iets wat je dagelijks moet consumeren. Al deze goede voedingsstoffen nemen namelijk ook 600 calorieën en hoeveelheden suiker met zich mee. Daarom adviseren we jou ook om chocolade met mate te consumeren, in balans met de rest wat jij tot je neemt.

Donkere chocolade is een krachtige bron van antioxidanten

Heb je ooit gehoord van de maatregel, genoemd ORAC? Nee? Ja? Mooi! ORAC staat voor Oxygen Radical Absorbance Capacity. Het is een maat voor de antioxidant-activiteit, van voedingsmiddelen.

Het blijkt dat ruwe, onbewerkte cacaobonen behoren tot de hoogst scorende voedingsmiddelen als het gaat om de activiteit van antioxidanten. Donkere chocolade is geladen met organische verbindingen die biologisch actief zijn en werken als antioxidant. Deze omvatten onder andere polyfenolen, flavanolen, catechinen. Woorden die je snel weer mag vergeten!

Een studie toonde aan dat de antioxidanten activiteit binnen cacao / donkere chocolade hoger ligt dan bij andere vruchten die zijn getest zoals bosbessen en acai bessen. Dit komt door de aanwezigheid van meer polyfenolen en flavanolen!

Dark-Chocolate

Donkere chocolade is “goed” voor je hart

Studies tonen aan dat het eten van een kleine hoeveelheid van donkere chocolade, twee of drie keer per week, kan helpen bij het verlagen van uw bloeddruk. Donkere chocolade verbetert namelijk de doorbloeding en kan bijdragen aan het voorkomen van de vorming van bloedstolsels. Tot slot kan het eten van donkere chocolade helpen bij het voorkomen van arteriosclerose (aderverkalking).

Belangrijker nog is te achterhalen wat de oorzaak is van een te hoge bloeddruk en eventuele aderverkalking. Het voedingspatroon moet in zijn geheel bekeken worden en alles moet in perspectief worden gezien! Chocolade is geen pleister op de wonden!

Donkere chocolade is goed voor je hersenen

Donkere chocolade verhoogt de bloedtoevoer naar de hersenen en naar het hart, zo draagt het bij aan het verbeteren van je cognitieve functies. Donkere chocolade bevat tevens verschillende chemische verbindingen die een positief effect hebben op je humeur en cognitieve gezondheid. Chocolade bevat fenylethylamine (PEA), dezelfde chemische stof die in je hersenen vrijkomt als je verliefd bent. PEA stimuleert je hersenen om endorfine vrij te geven, hierdoor zal het eten van pure chocolade jou gelukkiger doen voelen.

Donkere chocolade bevat ook cafeïne, een mild stimulerend middel. Echter, donkere chocolade bevat veel minder cafeïne dan koffie.

Donkere pure chocolade helpt de bloedsuikerspiegel te controleren.

Donkere chocolade helpt jouw bloedvaten en bloedsomloop gezond te houden en kan zo bijdragen aan de bescherming tegen diabetes type 2. Donkere chocolade heeft tevens een lage glycemische index, wat betekent dat het niet zal leiden tot enorme pieken in de bloedsuikerspiegel.

Conlusie

Uiteraard, hoe donkerder de chocolade, hoe beter. Afgezien van de rijke, weelderige smaak die donkere chocolade zo sierlijk maakt en de vijf gezondheidsvoordelen die we jou hebben gegeven, zal alles, je voedingspatroon in combinatie met je beweegpatroon, in perspectief moeten worden gezien.

Dus ga je gang en geef af en toe eens toe aan het verlangen naar chocolade. Zoveel kwaad kan dit dus niet en in sommige gevallen zal dit juist een positieve uitwerking hebben op je bestaan. Laten we chocolade echter niet als wondermiddel zien, maar meer als een genotmiddel!