Calorieën tellen. Moet jij dit wel of niet doen.

Geschreven op 28 mei 2015 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , , , .

Ben jij een wizkid als het gaat om het tellen van calorieën? Misschien niet en heb je er echt he-le-maal niks mee. Maar als ik je zou vragen om het eenmalig te doen en je hierdoor beter zou kunnen presteren tijdens WOD’s, meer resultaat zou kunnen halen binnen je gestelde doel of sneller zou kunnen herstellen? Zou je er dan anders tegenaan kijken?

verder

Er zijn meerdere factoren die van invloed kunnen zijn op beter presteren, herstellen en dus het bereiken van meer resultaat. Naast een juiste arbeid/rust verhouding is voeding een van de belangrijkste pijlers binnen dit principes en deze gedachtegang. Maar hoe serieus moet we voeding nu eigenlijk nemen. Sommige houden een dagboek bij, tellen calorieën en de verhoudingen van macronutriënten en behalen hierdoor de mooiste resultaten, andere atleten houden deze niet bij, maar behalen ook deze mooie resultaten. Dus ja, wat moeten we er nu mee.

De vraag is altijd: “Zou je NOG beter kunnen presteren als jouw voeding “nog beter” op orde zou zijn. Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, zal je moeten experimenteren en adviseren wij jou ook om eens een periode gedetailleerder naar je voeding te kijken. Hierbij bedoelen we niet alleen het innemen van “kwalitatieve juiste voeding” en ja ook dit ultieme “snack” maaltijden, nee we willen dat je een stap verder gaat. We willen dat jij je calorieën onder de loep neemt. Tel je calorieën en analyseer je macronutriënten. Dit gaat misschien tegen je principes in als jij een Paleo aanhanger bent, maar een extra bevestiging van het feit dat jij op de goede weg bent kan toch nooit kwaad?

De aanleiding van dit schrijven is dat wij zien, dat CrossFitters te weinig calorieën binnen krijgen om de gewenste doelstelling te halen. Tevens is de verhouding in macronutriënten niet in de “juiste” verhouding. Dus waarom niet een keer tellen, meten en wegen?

We gaan nu niet van je vragen of jij de calorie-accountant van je eigen lichaam wilt gaan worden, maar we willen je wel inzicht geven wat het tellen van calorieën misschien voor jou kan betekenen. Dus sta je al een langere periode voor je gevoel stil in het behalen van je resultaat dan zou dit artikel weleens jouw oplossing kunnen zijn. Wie zouden er calorieën moeten tellen?

alerts-algemeen

Gespierde spijkers

De welbekende gespierde spijker die denkt dat hij veel eet! Ofwel het ectomorf type die o zo graag meer spiermassa wilt en heel graag zo sterk als de Hulk zou willen worden. Het zijn die types die, bij wijze van spreken, een week lang vergeten om te eten. Als je doel is om groot en sterk te worden zal jij je extra moeten focussen op je voeding! Je denkt misschien dat je veel eet, maar de cijfers zullen vaak anders uitwijzen. Bewustwording is in het behalen van resultaat één van de belangrijkste sleutels. Pas als je voor een periode je voeding zou tracken/loggen kom je er achter hoeveel je echt zou moeten eten om een grote jongen te worden. De meeste gespierde spijkers schrikken zich een hoedje als ze een bord eten voor zich krijgen, waarvan ze denken dat het voor de hele dag is, en achteraf blijkt dat het enkel het ontbijt was. Net als een Snatch of een Clean zal je ook dé techniek van eten onder de knie moeten gaan krijgen. Tot slot zal je moeten beseffen dat je voeding met je mee zal moeten groeien. Hoe meer spiermassa je opbouwt hoe meer je lichaam om energie vraagt om te kunnen blijven groeien en sterker te worden. Dus merk je dat je stilstaat of de weegschaal loopt te terug dan zal je jouw calorie intake opnieuw moeten berekenen. Dit berekenen hoef je echt niet dagelijks te doen. Doe het eens in de maand of op de momenten dat je twijfelt over je resultaat omdat de weegschaal dit aangeeft. Train deze skill!

crossfit-games-beach-run

CrossFit competitors

Laten we als eerste stellen dat iedere atleet / persoon uniek is. Als we dan kijken naar voeding en de inname van macronutriënten dan zal dit per atleet en per doelstelling dus ook verschillend zijn. Voeding zal afgestemd / aangepast moeten worden aan onder andere het vet%, spiermassa% en het activiteiten-level in de periode waarin de atleet zich begeeft, ofwel wat is het trainingsvolume van een atleet is. (vet% verteld ons tevens spiermassa % en dus inname van o.a. proteïne)

In “off season” waarin de nadruk voor veel atleten op het bouwen van massa en kracht ligt wordt anders getraind en vaak is de frequentie van trainen ook minder. en met name ook anders worden gegeten dan in de periode richting de Open, Games of een ander piekmoment. Denk jij niet dat een atleet tijdens een Regionals weekend van de Reebok CrossFit Games, waarbij drie of vier WOD’s moeten worden afgevinkt, anders eet dan als de atleet twee weken vakantie heeft?

Er zijn dus verschillende periodes waarin het interessant is om je voeding te analyseren. Dit geldt niet alleen voor atleten, maar ook juist voor beginnende CrossFitters die vaak geen beeld hebben van wat ze moeten eten, hoeveel ze moeten eten en dat ook nog eens gerelateerd aan de doelstelling die ze hebben.
Calorieën tellen en de verhouding van macronutriënten onder de loep nemen kan jou in verschillende periodes dus heel goed helpen om te checken en te bevestigen! Niet alleen het bevestigen van voldoende inname maar ook het bevestigen van hoe het lichaam reageert op verschillende hoeveelheden van inname.

Wie moeten er geen calorieën tellen

Mensen met overgewicht

Wat wij willen is het verbeteren van jouw gezondheid met een doelstelling op langere termijn. Als je aan calorieën tellen denkt in combinatie met afvallen wordt er al snel gedacht om de calorieën intake sterk te verlagen. Wij vinden het echter belangrijker dat jij je metabolisme gaat verhogen, met als doel dat je lichaam meer en meer gaat verbruiken. Het probleem bij het tellen van calorieën en het verlagen van de intake is dat het metabolisme alleen maar trager gaat worden. Het adaptive thermogenesis phenomenon. In het kort houdt dit in dat het lichaam zich kan aanpassen aan het lage aantal calorieën wat iemand binnenkrijgt, met als gevolg dat het lichaam juist minder gaat verbruiken. Daarentegen zal het lichaam meer gaan verbruiken bij de inname van, in verhouding, meer energie. Het energieverbruik neemt dus toe, als je meer energie hebt.

Het tweede probleem dat kan ontstaan bij het tellen van calorieën is dat de focus wordt verplaatst naar minder eten, zonder hierbij nog na te denken over de kwaliteit van de voeding. Ofwel ze gaan kleinere portie eten van slechte voeding in plaats van dat ze overstappen op kwalitatieve voeding. Het onder de loep nemen van macronutriënten en uit welke voedingsmiddelen deze komen kan daarentegen dus wel een belangrijke rol spelen.

We praten dan echter niet alleen meer over mensen met overgewicht maar juist ook over de doelgroep die een verkeerde voedingsstijl hanteren, ongeacht of je dit kan aflezen aan de staat waar het lichaam zich op dat moment in verkeerd. Je kent ze vast wel, het zijn de mensen die een make-over nodig hebben als het gaat om de manier van eten, maar die zelf het idee hebben dit helemaal niet nodig hebben. “Ik kan toch alles eten, ik kom toch niet aan”

Mensen die al te lang aan calorieën tellen doen

Constant calorieën tellen, maar geen resultaat (meer) halen. Op het moment dat dit ontstaat kan het zo zijn dat het meer een obsessie wordt dan dat je daadwerkelijk nog bezig bent met voeding en een gezonde lifestyle. Hoe zal het leven dan zijn als je bij iemand gaat eten, onderweg bent of eens gezellig met iemand uit eten gaat. Dus als het tellen van calorieën niet werkt voor jouw resultaat, waarom zou je er dan mee door blijven gaan? Om maar continue de bevestiging ergens van te krijgen? Daar wordt je gelukkig van? Not! Soms is de investering, het tellen van calorieën, het geld, het resultaat, niet waard.
Het moet je dus iets positiefs opleveren. Heb jij moeite met het stoppen van tellen met je calorieën, wat we regelmatig zien, dan zou je eigenlijk, juist moeten stoppen. Vaak hebben deze mensen ook moeite met het volgen van een “dieet” of een gezondere manier van eten en zit het vaak dus in de denkwijze. Hier zal eerst aan gewerkt moeten worden.

Conclusie

Ga terug naar de basis betreffende je eetgewoontes en maak eens een afspraak met een specialist. Deze specialist kan jou  helpen met het bereiken van jouw resultaat en je ook de juiste educatie geven om dit resultaat, op langere termijn vast te houden.
Als jij als atleet moet presteren, of je wilt spiermassa opbouwen of je wilt werken naar een gezondere levensstijl dan vinden wij het goed om eens bewust te worden van het aantal calorieën dat je binnenkrijgt en de verhouding van macronutriënten. We willen benadrukken dat het tellen van calorieën niet direct altijd hoeft te betekenen dat deze naar beneden moeten worden geschroefd, juist niet.

Wil jij afvallen of tel je al heel lang zonder enig resultaat, dan adviseren we jou echt om je te focussen op de kwaliteit van je voeding. Dit is de eerste stap voor jou naar succes.

Calorieën tellen is een gereedschap, gebruik het waneer jij het denkt nodig te hebben.