Wat is de juiste handpositie voor tijdens je grondoefeningen – Handstand

Geschreven op 21 feb 2016 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , , , .

“Nothing on the hand?” Nou ik dacht het wel, want we zien het nog steeds te vaak fout gaan. De positie van handen, en met name de vingers, tijdens push ups, wall walks, handstand push-ups, handstand holds en handstand walks.

verder

Spelen deze handen en vingers dan echt zo’n belangrijke rol? Uuuhh ja! Je zal jezelf eens moeten afvragen hoe het voor je zou zijn, als je zou moeten lopen zonder je voeten. Inderdaad, knap lastig. Hetzelfde geldt voor het inefficiënt gebruiken van je handen en vingers tijdens het uitvoeren van bepaalde oefeningen.

Maar wat zijn nu de functies van je handen en vingers en hoe kan jij de positie en het contact met de vloer verder optimaliseren?

In dit artikel gaan we voornamelijk in op hoe jij je handen neer moet zetten op de vloer en hoe dit contact met de vloer verder te optimaliseren is. We houden ons in dit artikel niet bezig met hoe jij je handen moet neerzetten ten opzichte van andere gewrichten / lichaamsdelen. We weten het. Ook dit speelt een zeer belangrijke rol om veilig en efficiënt te kunnen bewegen, maar voor vandaag even niet.

Wat is het belangrijkste doel van je handen en vingers?

Het spreiden van de vingers speelt hierin een belangrijke rol. Door de afstand tussen de vingers ontstaat er een verdeling van het gewicht, hierdoor kan jij meer kracht produceren en een betere balans behouden. Spreid dus je vingers alsof je de piano bespeelt. Hoe meer spreiding in de vingers hoe groter de basis, des te meer stabiliteit.

FullSizeRender (11)

Vergelijk het met je voeten. Gezonde voeten worden gekenmerkt door tenen welke gespreid staan, met als gevolg een grotere gevoeligheid en dus balans. Als jij op je voeten staat, dan wordt de druk verdeeld over de tenen, de hak en de bal van de voet. Het gaat dus om het verdelen van de druk over de gehele hand.

Handpositie tijdens de handstand.

Tijdens de uitvoering van verschillende handstand progressie stappen zien we bij veel atleten dat de druk zich voornamelijk bevindt in de palm van de hand. Echter zal de druk zich voornamelijk moeten bevinden in de uiteinde van de vingers, net onder knokkels van de hand en in de hiel van de handpalm. De grote knokkels raken de grond niet! Het is als het ware alsof je een bal zou willen vastgrijpen.

ruka-na-zemi-ve-stojce-diagram-700by525-53e002

Nadenken over, en het gevoel creëren alsof je de grond wil vastgrijpen mt je handen zorgt voor een verbetering van je proprioceptie waarneming (positiezin). Wat? Het woord zelf mag je weer snel vergeten, maar het gaat erom dat deze waarneming jou informatie verschaft over het eigen lichaam, zoals de stand, beweging en tonus van ledematen, gewrichten en pezen, het gevoel van zwaarte in sommige lichaamsdelen en vermoeidheid of alertheid van de spieren. Door de juiste hand en vingerpositie zal deze waarneming beter beïnvloedbaar zijn.

screenshot2015-02-26at11023pm
Als je in je handstand teveel naar voren leunt waarbij je het gevoel hebt dat je voorover kukelt, geef dan tegendruk met je “vingertoppen” zodat je terug in balans komt. Hetzelfde geldt voor als je het gevoel hebt terug te vallen, terug op je voeten als het ware. Probeer in dit geval druk te geven met de hiel van de handpalm om zo je balans weer te vinden. Het klinkt simpel maar het is verdomd lastig. Probeer je gewicht te verplaatsen tussen je vingertoppen en de hiel van de handpalm. Er zijn verschillende progressie stappen om dit beter onder de knie te krijgen. We zullen hier in de toekomst zeker nog eens een artikel aan wijden.

Kan je niet langer wachten vraag het dan aan één van de coaches binnen jou box.
Een sterk fundament bouwen is belangrijk! Kracht en mobiliteit spelen hierin een zeer belangrijk rol. Dit betekent dat we moeten onze “zwaktes” moeten verbeteren en onze “sterktes” verder moeten optimaliseren.

Bronnen: