Is accessory work noodzakelijk binnen jou programmering?

Geschreven op 16 aug 2017 door Redactie.

Eerlijk zijn nu! Besteed jij net zoveel aandacht, energie en tijd aan accessory oefeningen als dat je doet aan je squats, bench presses, deadlifts en cleans? De meeste van ons zullen deze vraag met “nee” beantwoorden. Eigenlijk heel jammer, zeker als je al een langere periode blijft hangen op één en hetzelfde gewicht op één van je “main lifts”.

“Ga samen opzoek naar de zwakste schakel binnen de keten van de beweging.”

Accessory oefeningen

Accessory oefeningen zijn sleutels naar meer succes in je main lifts en in je dagelijkse leven. Los van misschien een nieuwe PR op je squat zullen accessory oefeningen je daarnaast nog veel meer gaan opleveren. Begin echter wel, samen met je coach, bij het begin. Ga samen opzoek naar de zwakste schakel binnen de keten van de beweging.

Analyseer de betreffende lift. Is het een technisch aspect. Ja? Jammer, maar toch top! Verbeter samen met je coach je techniek en je zult merken dat je in “no time” met sprongen vooruit gaat en zwaarder gaat kunnen liften. Technische verbeteringen binnen een lift leveren vaak in percentage veel meer op dan het vergroten van je kracht. Dit duurt namelijk vele malen langer.

Wij focussen ons in dit artikel echter op de zwakste schakel binnen de keten van jouw betreffende lift. Met als gevolg dat een nieuwe PR al geruimere tijd uitblijft. Waar ontbreekt de kracht om de lift tot succes te volbrengen? Ons doel is jou te laten inzien dat je accessory oefeningen moet gaan toevoegen in je programmering, maar ook de juiste oefeningen! En dit laatste is het belangrijkste. Laten we een simpel voorbeeld geven.


Voorbeeld 1:
Je hebt net een 1 max rep op je deadlift succesvol volbracht met 170 KG. Top wat een feest. Je weet je oude PR opnieuw te evenaren. Na voldoende rust, ga je wederom voor een 1 max rep, in dit geval met 172,5. Je “faalt”. Het betreffende gewicht komt niet van de grond. Janken!

Voorbeeld 2:
In voorbeeld 2 ben jij degene die moeite heeft om de deadlift goed te finishen. Dus het gewicht komt van de grond, de barbell passeert de knieën maar het finishen met volledige extensie in de heupen en knieën blijft uit.


In beide gevallen geen nieuwe PR. Echter als we kijken naar waar het probleem ligt kunnen we stellen dat het om twee verschillende schakels gaat. Het gewicht niet van de grond krijgen is vaak een hamstring probleem, met als gevolg dat men gaat compenseren in de midline. Het niet kunnen finishen in de eindpositie met de heupen en knieën in extensie is vaak een teken van een te zwakke reet. In beide gevallen zou je dus andere accessory oefeningen moeten toevoegen binnen de programmering.

Denk dus goed na over welke accessory oefeningen jij wilt gaan toepassen en met welk doel.

Het toepassen van accessory work binnen je programmering is super, het toepassen van accessory work met een doordachte reden is het ultieme!

“Het verrichten van accessory work binnen je programmering, onder vermoeidheid, is dan ook een pré!”

De voordelen van accessory work

Meer volume draaien binnen je programmering

Je wilt sterker worden in je “minst sterke positie”. Dat is uiteindelijk het doel van je accessory work binnen jouw training. Met als resultaat dat je efficiënter blijf bewegen tijdens het draaien van je WOD’s.

Als jij daarnaast ook een “atleet” bent die meer volume wilt gaan draaien binnen zijn programmering dan adviseren we jou, je volume te verhogen door onder andere meer accessory work toe te voegen. Accessory work zorgt vaak voor een ander vorm van belasting, op met name de gewrichten. Een groot voordeel hiervan is dus, dat jouw lijf meer werk aankan. Zonder continue op dezelfde wijze je lichaam te moeten belasten.

Competitie omstandigheden

Als atleet weet jij dat je onder vermoeidheid, minder efficiënt gaat bewegen. Je heup blijft hoger bij het oppakken van je snatch, of de knieën komen meer naar binnen tijdens de catch van je squat clean. Hoeken en standen van gewrichten en dus belasting op het lichaam wordt anders op de momenten dat we moe zijn. Toch wil jij onder deze omstandigheden nog steeds het maximale uit jezelf halen en hierop kunnen vertrouwen. Ben jij de atleet die accessory work heeft verricht binnen zijn programmering en hierdoor beter blijft presteren t.o.v. jouw grootste “concurrent”? Het verrichten van accessory work binnen je programmering, onder vermoeidheid, is dan ook een pré.

Voordelen in het dagelijks leven

Een ander voordeel van het verrichten van accessory work is dat jij er in jouw dagelijks leven veel meer van gaat profiteren en je gewoonweg niet voor joker staat bij het oppakken van een kastje. In het leven is het nu eenmaal niet altijd “recht toe, recht aan”. Het oppakken en verplaatsen van een bank, kast of wasmachine vergt vaak andere posities van het lichaam dan het handhaven van een correcte positie bij het oppakken van je dead ift. Lullig als je al jaren verkondigt dat je aan CrossFit doet, en je door je brede rugje gaat bij het oppakken van een kastje 🙂

Dus…..

Ga samen met je coach opzoek naar de zwakste schakel binnen de mainlift welke jij zou willen verbeteren. Trek de conclusie en stel samen een battle plan op met accessory oefeningen welke jou gaan helpen op jouw specifieke verbeterpunt. En we weten het. Het scala aan accessory oefeningen is ontzettend breed. Schroom niet te vragen!! Ook wij willen je graag helpen!