Hoe je het beste jouw handen kunt tapen

Geschreven op 3 aug 2015 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , .

Tape ze lekker in, die poezelige handjes van je! En waarom niet? Iedere CrossFitter krijgt er een keer mee te maken, gescheurd eelt, openliggende blaren of van die heerlijk onderhuidse bloedblaren die vol onder spanning staan. Aarggghh…. Je kunt je handen nog zo goed verzorgen en alle voorzorgsmaatregelen treffen die er zijn, maar gescheurd eelt of het open springen van een blaar is soms gewoonweg onvermijdelijk.

verder

En wat doe je dan als CrossFit atleet? Juist, je handen tapen is zeker een goede oplossing.

Maar hoe kan je dit nu het beste doen? Is er een techniek voor? Vaak gaat het al fout bij het afscheuren van een stukje tape, dit is al een hele worsteling en de blaren springen er spontaan van open. Vervolgens gebruikt iedereen de “ik weet niet waar ik mee bezig ben” techniek, ofwel we pakken de handpalm meerdere malen in of dat we een berg kerstcadeau’s aan het inpakken zijn. Zonder twijfel, is dit de beste manier om al je tape te verspillen. Iedereen die deze methode gebruikt kan je vertellen; een paar pull-ups is alles wat nodig is om deze tape-techniek te veranderen in een opgerolde bundel van tape, krijt en huid.

Hoe dan wel? Dat gaan we jou vertellen, want zo moeilijk is het allemaal niet. Het kost zelfs minder tijd, dan jouw eigen mummie methode. De beste manier om je handen te beschermen en tranen te voorkomen is om de “hot spots” te bedekken. Dit is het gebied rondom middel- en ringvinger. Het is dus niet nodig om de hele handpalm in te pakken. Deze techniek wordt veel toegepast in de gymnastic wereld.

alerts-algemeen

Stap 1

Neem ongeveer 10-12 centimeter tape en vouw deze eerst, in de lengte, dubbel. Wikkel het rondom de basis van de betreffende vinger en zorg ervoor dat hij het tape het belangrijkste gedeelte overlapt. Het uiteinde moet de “hotspot” bedekken.

img_7699

Stap 2

Neem vervolgens nog een stuk tape van ongeveer 25 centimeter. Bevestig van dit stuk tape één uiteinde bovenop het reeds gevouwen tape. Vouw het 25 centimeter stuk dubbel, zodat je het andere uiteinde aan de onderkant van het reeds eerder gevouwen tape kan bevestigen. Zo heb je reeds vier lagen tape op de “hotspot” zitten.

img_7703

Stap 3

Je hebt nu een grip voor je handen. Als je het goed hebt gedaan, hou je voldoende tape over onder het polsgewricht. Dit gedeelte moet je nu “locken”. Wikkel wat tape rond je pols om het tape op zijn plaats te houden.

img_77081

Tapen is een tijdelijke oplossing. Blijf ter alle tijden je handen preventief verzorgen. De belangrijkste tips voor het verzorgen van je handen kan je hier vind je hier terug.

(bron: CrossFit invictus)