Haal jij het maximale uit je Open Gym momenten?

Geschreven op 7 feb 2019 door Redactie.

Je vindt CrossFit helemaal geweldig! Je hebt al wat ervaring opgedaan als “atleet” en je voelt je nu goed bij het idee om meer gebruik te gaan maken van de open gym momenten binnen jouw box.

Oftewel je hebt eigenlijk besloten om jezelf te gaan coachen, want daar komt het vaak op neer. Je wilt meer tijd gaan besteden aan het verbeteren van je ‘weaknesses’. De kans is groot dat de coaches binnen jouw box dit stimuleren, maar waar ga je beginnen?

verder

“Er zijn nog steeds veel CrossFitters die geen gebruik maken van de Open Gym, omdat ze niet weten waar ze moeten beginnen.”

Doelgericht, gefocust en planmatig werken.

Het valt ons op dat atleten, die gebruik maken van een open gym moment, niet het “maximale” uit dit uur halen. Vaak wordt er ter plekke nagedacht over wat ze willen gaan doen, zonder enige onderbouwing of focus. Je wilt je pull up verbeteren? Ja? Dan doen we maar gewoonweg een aantal setjes pull-ups met een elastic band. Hoeveel? Doe maar drie! Hoeveel reps? uuhhhhh…..Geen idee..

Er is natuurlijk helemaal niks mis met het maken van een aantal setjes elastic band pull-ups, maar het is niet de juiste, snelste en meest veilige manier om uiteindelijk tot die eerste strict pull-up te komen.

De conclusie is dat te weinig atleten met een plan werken te werk gaan, met als gevolg dat ze niet het maximale uit hun open gym moment halen. Dit is ook niet raar, het nadenken, plannen en onderbouwen is eigenlijk niet jouw taak als CrossFitter.

Je in de materie verdiepen mag zeker, dit is een teken van intrinsieke motivatie. Als coach is er niks prettigers dan te werken met CrossFitters die vanuit intrinsieke motivatie zich willen verbeteren. Leg als CrossFitter dan ook de bal van “wat te doen” bij je coach neer en ga aan de slag met een specifiek plan voor jou!

Gouden stappen om je doelen te bereiken?

1. Trek je conclusie

Heb jij het afgelopen jaar meegedaan met de CrossFit Games Open? Ja? Cool! En als je dan terugkijkt, waar heb jij het dan laten liggen? Welke skills ontbraken of miste je simpelweg de ‘motor’? Weet wat je moet ontwikkelen om een betere score neer te zetten op deze test, be prepared!

2. Neem initiatief

Het klinkt logisch, maar er zijn nog steeds veel CrossFitters die alleen aan hun weaknesses werken op het moment dat deze op het whiteboard verschijnen. Dan kan het heel lang gaan duren voordat jij deze “weakness” verbeterd of een bepaalde skill ontwikkeld. Dus neem het initiatief! Zet twee open gym momenten vast in je agenda! Stap naar je coach toe om een “battle plan” op te stellen. Maak kleine doelen!

“Open Gym momenten: Ga aan de slag met een doordacht plan”

3. Wat wil je nu echt en noteer dit?

Wat wil je echt heel graag bereiken? Omschrijf dit voor jezelf zo specifiek mogelijk, zodat je weet waarop je moet blijven concentreren. Wijk hier niet meer vanaf.

Het kan helpen je doel op te schrijven en deze te delen met anderen. Het doel word dan tastbaar. Zorg voor een nul-meting (meetbaar) en creëer realistische, haalbare deadlines. Neem dit alles mee in je “battle plan” welke jij samen met je coach gaat opstellen

4. Hoe ga jij er komen?

Het stellen van een doel hoeft niet moeilijk te zijn. Omschrijf daarom samen met je coach hoe jij je gestelde doel, die je zo SMART mogelijk formuleert, gaat bereiken. Hoe vaak ga jij extra trainen om je doel te bereiken? Hoe ziet je krachtblok eruit? Welke specifieke mobiliteitsoefeningen ga jij toepassen om efficiënter te bewegen? Ga jij je voeding aanpassen om je doel te bereiken (bijvoorbeeld gewichtsverlies voor je pull up)?

5. Zoek buddy’s

Zoek een buddy die dezelfde of een soortgelijke doelstelling heeft. Kies je buddy wijs! Geef van te voren duidelijk aan, dat je er alles aan gaat doen om dit doel te bereiken en dat het dus niet een gezellig kwebbel-uurtje gaat worden. Kies een buddy die jou inspireert en motiveert.

Mocht jij hulp nodig hebben in het bereiken van je doelen, schroom dan niet om te vragen. We staan graag voor je klaar!!

Team RxGUIDE