De meerwaarde van CrossFit voor mud- en obstacle runners

Geschreven op 8 jan 2016 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , , , , .

Deelnemen aan een mud- en of obstacle run? Misschien staat dit wel op jouw “lijstje van uitdagingen” in 2016. Of het nu de eerste keer wordt of misschien wel de tiende keer, een goede voorbereiding is essentieel. Wat zou CrossFit hierin voor jou kunnen betekenen?

verder

Modder in je ogen, in je mond en neus, onder je nagels en zes weken later komt het nog uit je oren. Bij de frequent deelnemende mud- en obstacle runners verdwijnen er zo’n 3-5 onderbroeken per jaar omdat die krengen zo onder de modder zitten dat je ze, na het bereiken en “heelhuids” passeren van de finish, direct in de dichtstbijzijnde prullenbak slinger.

Is er een overeenkomst tussen mud- / obstacle runners en CrossFitters? Wat zijn de verschillen en hoe kunnen ze elkaar aanvullen? In dit artikel willen we hier kort bij stilstaan.

Mud- / obstacle run vs CrossFit

Zijn er overeenkomsten? Zeker! Als we kijken naar de obstacle runner en de taak die hij als atleet moet verrichten dan kunnen we stellen dat hij of zij moet kunnen rennen en klimmen, dat hij / zij gewicht moet verplaatsen over een bepaalde afstand in een zo’n kort mogelijke tijd. Deze filosofie is dus niet heel veel anders dan de filosofie van CrossFit.

Sommige obstacle runners doen 5 K in 14 minuten. Ik ren een 5 K in 15:30, maar heb ook een back squat van 300 LBS en een FRAN tijd van 2:45″ —Hunter McIntyre

We kunnen tevens stellen dat ook tijdens een obstacle run de tien verschillende “general physical skills” getest worden. Het grootste verschil en dus de kloof tussen beide atleten zit hem in het feit dat een obstacle runner zich minder ontwikkeld heeft op het gebied van kracht en power. Is dit nodig binnen obstacle runs? Zeker! In veel obstacle races zitten bijvoorbeeld “hill” onderdelen verwerkt, vaak in combinatie met het verplaatsen van een object. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan het verplaatsen van sandbags. Een atleet, waarbij kracht en power beter ontwikkeld is, zal hier zeker een verschil kunnen maken. Een mooi voorbeeld hierin is Hunter McIntyre tijdens zijn Wereld kampioenschap.

Het integreren van functionele weerstand- / krachttraining zal ervoor zorgen dat de obstacle runner in totaliteit een betere atleet zal worden.

b7e711b7f3be74139a6502527c61f199

Hunter McIntyre is ripped en een stuk zwaarder dan de gemiddelde high-level obstacle runner. 86 KG. McIntyre neemt het op tegen atleten die gemiddeld 18 KG lichter zijn. Zijn kracht is echter de beste compensatie voor hem als atleet. Op het parcour van het Wereld kampioenschap zat een 800 mtr hill run verwerkt met een sandbag van 30 KG. Op dit onderdeel maakte Hunter het verschil en schoof hij 30 plaatsen op…. Dit door zijn ontwikkelde kracht. (Foto: mensjournal)

Waarom steeds meer obstacle runners CrossFit gaan doen

Er zijn veel mensen die zich middels de CrossFit methode willen voorbereiden op hun eerste obstacle run. Wij coaches schalen daar waar nodig is om de atleet een maximale en veiligfysieke en mentale prikkel te geven. Een prima voorbereiding natuurlijk. Daarnaast zijn er tevens ook veel CrossFit “atleten” die het leuk vinden om hun fitness-level te testen tijdens een obstacle run.

Echter denk ik persoonlijk dat CrossFit voor obstacle runner echt wel een volgende stap is. Ze zullen middels CrossFit beter en efficiënter gaan bewegen, met als gevolg blessure preventie. De obstacle runner zal mobieler en sterker worden en meer power output kunnen leveren. Zij worden een completere atleet. CrossFit kan dus het fundament van de obstacle runner aanzienlijk vergroten.

Schermafbeelding 2016-01-13 om 09.44.17

https://www.fix.com/blog/training-for-your-first-obstacle-race/

Als we dan kijken naar de obstacles welke moeten worden getrotseerd en oefeningen welke we binnen CrossFit uitvoeren, zien we wederom een duidelijke overeenkomst.

  • Wall Climbs: Pull-ups en muscle ups zullen je helpen sterker te worden in bovelichaam. Cruciaal voor hoge muren.
  • Herculean hoist: Pull-ups en dead lifts zullen je helpen je kracht voor de herculean hoist te vergroten. Tevens speelt je grip een cruciaal rol. Dus ook rope pull en climbs zullen hier specifiek voor worden kunnen toegepast.
  • Sand bag carry, Atlas stone carry en de bucket carry: Cleans, deadlifts en atlas stone en het gebruik hiervan binnen CrossFit lessen zullen bijdragen aan het correct, efficient en veilig oppakken van deze attributen. Tevens leer je hoe deze naar de schouder te brengen.
  • Monkey bars: Pull ups, toes to bar en eigenlijk wat je met een barbell doet zal bijdragen aan het verbeteren van je gripkracht
  • Tire flips: Een standaard CrossFit oefening welke terugkomt als strongman oefening. Leer de juiste technieken van het omflippen van de tire. Ook cleans en deadlifts dragen bij aan het vergroten van de basiskracht welke hiervoor nodig is.
  • Rope climbs: verbeter je gripkracht en leer de meest efficiente technieken.
  • Burpees: in sommige obstacle runs worden ze toegepast als penalty. CrossFitters do burpees like ninja’s
  • Rennen: Van shuttle sprints tot 400 en 800 meter sprints en 5 K runs. Looptraining zit verweven in CrossFit wods en komen meermaals per week terug op het white board.

Obstacle runners zijn opzoek naar avontuur en een uitdaging en doen dit het liefst met vrienden. Ze zijn als het ware opzoek naar naar dezelfde beleving als CrossFitters en deze kunnen ze krijgen. Daarnaast kunnen ze hun specifieke behoefte trainen. Denk hierbij aan het vergroten van hun werk capaciteit en het verbeteren van balance, agility, speed, power en strength.

Dus obstacle runners wacht niet langer en word een betere obstacle runner middels CrossFit.

Bronnen: