CrossFit en blessures

Geschreven op 27 okt 2014 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , , , , , , , .

Niemand wil geblesseerd raken, maar soms ontkom je er niet aan. Een blessure verzwakt zowel het mentale als het fysieke van een atleet. Omgaan met een blessure speelt hierin dus een belangrijke rol. Is CrossFit blessure gevoelig? We hebben het een tijdje vaker horen vallen, maar kent elke sport niet zijn blessures en oorzaken?

verder

Als atleet moet je jezelf altijd afvragen of je begeleid word door goede coaches welke rekening houden met jouw fysieke gesteldheid. Uit onderzoek blijkt dat de meeste blessures binnen CrossFit ontstaan door slechte coaching, ego, vermoeidheid, mobiliteitsproblemen of simpelweg door minder goede genen. Uiteindelijk is het van groot belang dat je leert luisteren naar je lichaam. Zodra je het lichaam stevig fysiek belast zullen er hoe dan ook pijntjes ontstaan. Het is van belang dat je hier rekening mee gaat houden. Ontdek welke pijn, “blessure” pijn is of simpelweg spierpijn is. Train je er een paar dagen omheen of duw je door? Deze afweging moet de atleet zelf ook leren maken.

Leer te luisteren naar je lichaam om zo je lichaam beter te leren kennen. Pijn is niet goed, echte pijn is een alarm, een signaal van jouw lichaam met als doel hier iets mee te doen.

RxGUIDE geeft jou de onderstaande tips om blessures te voorkomen en hoe hiermee om te gaan.

Is CrossFit gevaarlijk? Een orthopedisch chirurg aan het woord.

Wees realistisch

Zorg dat je voor jezelf vaststelt wat voor soort pijn het is wat jij voelt. Is het iets serieus of iets mentaal, spierpijn of echte schade? Pas op dat je niet gelijk je CrossFit routine afbreekt. Trainen versnelt namelijk het herstel. Wees wel slim en train een “tijdje” om de blessure heen. Negeer het probleem absoluut niet, erken dat je een blessure hebt en ga er mee aan de slag. Door het negeren van het probleem is de kans groot dat je de blessure vergroot en daardoor je hersteltijd ook. De coaches binnen je box staan graag voor je klaar om je hierbij te helpen.

Eten is macht

Goede voeding is de sleutel tot herstel. Onderschat niet de kracht van het op orde hebben van jouw voedingspatroon. Een schoon dieet geeft het lichaam een extra boost, om zo het herstelproces te versnellen.

Relax

Doe een stap terug! Terwijl het schalen van de WOD je in veel gevallen al gaat helpen moet jij niet aarzelen om eens een paar dagen extra rust te pakken. Ga in plaats van het doen van een WOD, lekker een eindje wandelen op het strand of in het bos. Geniet van het leven, haal diep adem en kom tot rust.

Focus op wat je wel KAN

Dus je rent wat langzamer, je squat is niet zo diep, je kan niks overhead, pijn bij het hangen aan het pull – up rek, So be it! Eet het CrossFit cement en concentreer je op de dingen die je wel kunt. Dat is het mooie van CrossFit de verscheidenheid en verschillende bewegingen. Er is altijd iets wat je wel kunt. Gebruik deze tijd om andere punten te versterken, bouw meer kracht of werk aan je skills. Je staat immers zelf aan het stuur en niet aan wal.

Blijf mentaal sterk

Neem het heft in eigen handen. Leer en bestudeer de anatomie en de aard van je blessure. Verzamel informatie uit diverse bronnen over het onderwerp. Praat met atleten die “dezelfde” blessure hebben of hebben gehad. Ga opzoek naar een specialist die jou kan behandelen of meer informatie kan geven. Log je progressie, je dieet en je workouts. Wees proactieve in de dingen die je wel kunt, misschien betekend dit simpelweg het nemen van meer tijd voor het herstel. Pas je doelen en sub doelen aan en bovenal geniet van de rit.

Community

Blijf betrokken bij de CrossFit community. Dus je kunt niet 4 tot 6 keer per week trainen? Nou en! CrossFit draait om samenhorigheid binnen de box, maar ook zeker buiten de box. Rijk je hand uit naar je mede CrossFitters, support ze! Doe je eigen aangepaste versie van de WOD en moedig andere aan. Organiseer een sociaal evenement voor de leden van je box, ga wat drinken, de opties zijn oneindig. Isoleer jezelf niet weg, je bent namelijk terug binnen NO time!