Veel CrossFitters kennen het, de klok loopt razendsnel, rep naar rep duw je jezelf naar de eindstreep. Elk signaal van je lichaam smeekt om te stoppen negeer je, je duwt door en door tot dat dan eindelijk het verlossende woord klinkt, TIME. Je ligt op je rug bij te komen en uit te hijgen van de intensieve WOD en ineens krijg je last van een metalige smaak van bloed in je mond. Waar komt deze bloedsmaak vandaan?

Longblaasjes

De oorzaak van dit verschijnsel moeten we zoeken in de longen. De longen zijn min of meer opgebouwd rond de luchtpijp, de stam, die zich als een boom vertakt tot steeds kleinere luchtpijptakjes. Aan het uiteinde van deze kleinste vertakkingen zitten piepkleine zakjes, die longblaasjes heten. De menselijke long bevat zo’n 300 miljoen longblaasjes. Elk van die blaasjes is omgeven door een ragfijn netwerk van haarvaten. De longblaasjes worden van de haarvaten gescheiden door een vlies dat maar 0,2 micrometer dik is. De ingeademde zuurstof kan door dit vlies heen dringen naar de bloedbaan.

Bloedplasma in de longen

De wanden van de longblaasjes zijn echter zo fijn en dun, dat ze bij een te hoge belasting kunnen breken. Bij zeer grote inspanning wordt het bloed met grote kracht door de bloedvaten gestuwd, en de druk in de haarvaten rond de longblaasjes wordt vooral zo hoog vanwege de geringe omtrek van die haarvaten. Dat zorgt er soms voor dat de vliesdunne wand van een longblaasje knapt en er een spoortje bloedplasma in de longen terechtkomt. De hoeveelheid is verwaarloosbaar, maar toch genoeg om de smaak van bloed in de mond te geven.

Hoe de Bloedsmaak te voorkomen?

De enige mogelijkheid om de bloedsmaak te voorkomen is “rustiger” aan doen. Laat dit nu net geen optie zijn voor de doorsnee CrossFitter. Tijdens het sporten op hoge intensiteit is de kans aanwezig dat er bloedplasma in de longen terecht komt dit is geheel ongevaarlijk. Voor de gene die dit niet ziet zitten, verlaag je intensiteit en je zult er aanzienlijk minder last van hebben. Maar zoals een  “echte” CrossFitter zou zeggen:  “Eet het CrossFit cement en Harden Up”.

(bronnen: wetenschap in beeld / wetensschapforum)