Best gelezen trainings-, voedings en lifestyle blogs 2015 – Nummer 2

Geschreven op 31 dec 2015 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , , , , , , , , , , .

Vanavond is het zover, knallend 2016 in! Voordat we dronken zijn nog even de best gelezen blogs van het afgelopen jaar. Bedankt voor alle leuke reacties en ook in 2016 hebben we weer mooie nieuwe ideeën in petto voor dé Nederlandse CrossFit Community

verder

De best gelezen blogs op het vlak van training, voeding en lifestyle van het afgelopen vind je hier terug. Elke dag tellen we af naar de best gelezen blogs van het jaar 2015….. Nummer 2

Training: Waarom we onze CrossFit training moeten aanpassen?

Schermafbeelding 2015-12-08 om 11.43.16

Waarom zouden we onze CrossFit trainingen moeten aanpassen? En welke prijs betalen we als we dit niet doen? CrossFit is geweldig en het is tijd om het nog beter te maken.

Dankzij CrossFit zijn duizenden mensen weggelopen van de loopband en met zware gewichten en functionele patronen gaan trainen. Ook zie je dat mensen die beginnen met de CrossFit levensstijl, zich verdiepen in voeding en beter gaan eten.

Olympisch gewichtheffen en Kettlebell training zijn explosief gegroeid door CrossFit, en het jongetje dat vroeger op de basisschool werd gepest omdat ie op turnen zit, is nu een held met duizenden volgers op de sociale media……. Lees verder

Voeding: Calorieën tellen? Moet jij dat wel of niet doen?

278x328_Calorie_Vs_Carb_Counting_Doing_The_Math_2

Ben jij een wizkid als het gaat om het tellen van calorieën? Misschien niet en heb je er echt he-le-maal niks mee. Maar als ik je zou vragen om het eenmalig te doen en je hierdoor beter zou kunnen presteren tijdens WOD’s, meer resultaat zou kunnen halen binnen je gestelde doel of sneller zou kunnen herstellen? Zou je er dan anders tegenaan kijken?

Er zijn meerdere factoren die van invloed kunnen zijn op beter presteren, herstellen en dus het bereiken van meer resultaat. Naast een juiste arbeid/rust verhouding is voeding een van de belangrijkste pijlers binnen dit principes en deze gedachtegang. Maar hoe serieus moet we voeding nu eigenlijk nemen. Sommige houden een dagboek bij, tellen calorieën en de verhoudingen van macronutriënten en behalen hierdoor de mooiste resultaten, andere atleten houden deze niet bij, maar behalen ook deze mooie resultaten. Dus ja, wat moeten we er nu mee………. lees verder

Lifestyle: de grootst gemaakte fouten door CrossFitters

12079052_1638773153034234_1541858675338780811_n

Alles voor resultaten! WOD na WOD trek jij ten strijde naar de volgende WOD. Je noteert je scores, houdt je max. rep cijfers bij, je wordt mobieler, het kan eigenlijk niet op.

Totdat ene moment. Hier en daar een pijntje, minder progressie, weinig vertrouwen meer in de box en coaches of misschien wel opmerkingen maken over dat de programmering anders moet. Wijs jij met de vinger naar iemand? Of zijn het toch de drie vingers die opdat moment naar jezelf wijzen. Is jouw passie en enthousiasme misschien ook niet de grootste valkuil? Misschien wel, maar laten we voorop stellen dat dit ook niet erg is. In elk proces van training worden fouten gemaakt, op elk niveau.

Graag behoeden we jou voor de meest gemaakte fouten door het schrijven van dit blog.

Veel leesplezier

Kracht blijft de basis

Ja die kipping pull up gaat sneller dan een strict pull up, dit wil echter niet zeggen dat je je kracht moet gaan omzeilen om maar kipping of butterfly pull ups te kunnen. Zorg ervoor dat je eerst jou kracht verder opbouwt en dat je vervolgens aan je skills gaat werken om je kipping onder de knie te gaan krijgen…….. lees verder