Ben jij een beest? Beast mode on, maar net even anders – deel 1

Geschreven op 18 mei 2015 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , .

Wij van RxGUIDE, adviseren je vaak, in de voorbereiding op je workouts, om animal movements in je warming-up te verwerken. Maar waarom en welke verschillende animal movements zouden we kunnen we toepassen en wat zijn de voordelen hiervan. We hebben de beste animal movements voor je op een rijtje gezet.

verder

Als iemand je nu raar aankijkt op het moment dat jij op handen en voeten door de supermarkt loopt trek je daar dan zeker niks van aan. Wij zijn te vroeg volwassen geworden! Hoe makkelijk bewegen kinderen? Spelen in een natuurlijke squat positie, bewegen zich voort als beesten op handen en voeten. Het ziet er allemaal zo makkelijk uit. Als wij jou nu vragen om een bear crawl te doen dan struikel je misschien over je eigen voeten en verzwik je tegelijk je polsen omdat je mobiliteit, stabiliteit en coördinatie dit niet meer toelaten. Maar is dat nu juist niet wat we met een warming up willen bereiken ter voorbereiding op de WOD die gaat komen? Het vergroten van mobiliteit, stabiliteit, coördinatie, etc. Ja toch?

We zijn te vroeg volwassen geworden. We moeten af en toe terug naar bewegingsvormen die voor ons als kinderen zo makkelijk waren. Animal movements zijn dus niet alleen voor kinderen maar juist voor jou!

Belangrijkste aandachtspunten tijdens de uitvoering van de movements

  • Probeer in alle beweging zowel voor- als achterwaarts te bewegen.
  • Focus je eerst op techniek alvorens je wilt gaan versnellen in de bewegingen
  • Let extra goed op als je in het verleden last hebt gehad van blessures aan polsen, ellebogen en schouders.

Animal movements op een rij

Bear Crawl

Laten we beginnen met de meest bekende, de “bear crawl”. Deze beweging is bij de meeste CrossFitters en coaches wel bekend. Maar er zijn een aantal specifieke elementen welke we niet mogen vergeten.

Turtle Crawl

Push up positie en beweeg zijwaarts. Je armen mogen elkaar kruisen maar je benen niet. Hou je heupen actief tijdens de beweging.

Lizard Walk

Is vergelijkbaar met de bear crawl, echter de arm en het been aan dezelfde zijde van het lichaam bewegen tegelijk. Wederom een uitdaging voor de core en je coördinatie, maar net op een andere manier.

Gorilla walk

Oké deze wordt grappig. Deze wil ik je wel in die supermarkt zien doen. In deze beweging zit namelijk een rotatie verwerkt.

Crab walk

Hou je heupen zo hoog mogelijk, zodat je ondersteuning krijgt vanuit de hamstring en je glutes bij het voor- en achterwaarts bewegen. De crab walk zorgt voor een betere schouder extensie, mobiliteit en verbeterd je stabiliteit in die zelfde range of motion.

Scorpion walk

Houd 1 been zo hoog mogelijk van de grond af, span je kont aan! Je andere been krijgt nu een volledige stretch en deze gebruik je tevens om op te bounchen en je op voor te bewegen. Deze beweging is wederom een uitdaging voor je coördinatie.

Spiderman crawl

Dit is mijn favoriete animal movement. Blijf zo laag mogelijk bij de grond met je heupen laag. Zorg wederom voor behoudt van je core spanning. In deze beweging wordt vooral jouw bovenlichaam uitgedaagd.

Bronnen: