De aarde bestaat voor 71% uit water (m2), als men opzoek gaat naar leven op een andere planeet zoekt men naar water, jij bestaat zelf tussen de 50 – 65% uit water, elk organisme heeft water nodig om te kunnen overleven. Is water belangrijk? uuuhhh wat dacht jij dan.

Hydratatie speelt een zeer grote rol in jouw herstel. Als je wakker wordt, uit bed stapt en je bent 4 ons afgevallen, je urine ziet eruit als “cola” dan gaat er iets zeker niet goed. Je proces van recovery is op dat moment niet effectief.

RxGUIDE geeft je in twee delen, 6 redenen om je water intake te managen.

1. Verbeter je hersteltijd

Hoe werkt het proces tijdens je WOD? Dit is misschien wel handig om allereerst te bekijken. Tijden het trainen kan de elektrolyt balans van het lichaam beginnen te verschuiven. Elektrolyten zijn eenvoudige ionen die opgelost in het bloed of intracellulair weefsel voorkomen. Deze elektrolyten zijn essentieel tijdens het bewegen, ze reguleren de vloeistoffen binnen het lichaam. Als de balans verstoord raakt door bijvoorbeeld zweten kunnen er verschillende verschijnsel ontstaan zoals krampen, vermoeidheid, misselijkheid en verwardheid. Als je dit vervolgens niet voldoende aanvult, kan deze vermoeidheid blijven en zal je constant in dis-balans zijn. Prestaties gaan daardoor snel achteruit. Vul na je WOD dan ook altijd direct jou waterhuishouding weer aan.

2. Help dehydration voorkomen (hoofdpijn, spiervermoeidheid)

1% van uitdroging is -10% in je sportprestatie! Dat je het even weet. Het kan dus hard gaan met jouw prestaties als atleet tijdens jouw WOD.

Wanneer is er dan sprake van dehydration? Op het moment dat het lichaam niet meer voldoende vocht heeft om het lichaam te koelen, dan kom je in de fase van uitdroging, en dit is niet wat je wilt. Teveel verlies van vocht en zouten zorgen voor spier vermoeidheid, gebrek aan coördinatie, verhoogde hartslag en hoofdpijn. Dit zijn enkele gevolgen van dehydration. Zorg er dus voor dat je vochtinname op peil blijft.

3. Belangrijk voor spierontwikkeling en behoud van maximale kracht

Wij weten bijna zeker dat je niet wist dat spierweefsel voor 75% uit vocht bestaat en voor ongeveer 10% uit vetweefsel. Volgens kracht coach Charles Poliquin is hydratatie de grootste determinant van kracht. Een daling van 1,5% in je waterniveau vertaalt zich in een daling van 10% in maximale kracht verlies. Het drinken van water is echter niet alleen belangrijk voor behoudt van spierkracht maar helpt tevens om afbraak van spiereiwitten te voorkomen en verhoogt de opname van de hoeveelheid voedingsstoffen welke uit voedsel kan worden opgenomen. Ook deze laatste twee aspecten zijn rete belangrijk voor het opbouwen van kracht en het behoud van een hoog energie niveau tijdens je WOD. Het begint alleen allemaal met het innemen van de juiste hoeveelheden.

Deel 2

In het tweede deel van deze blog gaan we kijken naar wat voldoende water drinken voor jou kan betekenen op het mentale vlak. Je kan fysiek nog zo fit zijn maar als jouw brain je in de steek laat, zeg dan maar daaaaaag tegen je PR. Daarnaast kijken we naar de invloed van water op de mate van spierpijn en wat de invloed van water is op jouw flexibiliteit.

Tot slot nemen we je in deel 2 mee in het bepalen van de juiste hoeveelheden. Je ontvangt van ons een handige berekening om te bepalen hoeveel water jij moet drinken op dagen dat je wel en niet traint. Stay tuned!