3 redenen waarom jij functional body building nodig hebt.

Geschreven op 4 feb 2019 door Redactie.

Body building, wwhhhooooeee. Bij sommige CrossFitters gaan direct de haren omhoog staan en hebben ze het idee dat ze tegen hun schenen worden geschopt. CrossFit en bodybuilding zijn immers lange tijd beschreven als de twee uiteinden van het spectrum, maar de relatie tussen deze twee kunnen wel eens de sleutel worden tot het succesvol bereiken van jouw doelen als CrossFitter. In dit deel geven we jou 3 redenen om functional body building toe te gaan passen binnen jouw trainingen.

verder

Verbeter, vertraag en vergroot

Je ziet het steeds vaker terug en niet alleen in de wereld van body building, maar ook juist in de wereld van weightlifting. We hebben het over tempo werk. De voordelen van het werken onder een tempo protocol voor jou zijn onder andere; het verbeteren van de kwaliteit van je beweging, het verlagen van het risico op blessures en tot slot het vergroten van je kracht.

Back squat 32X1…. Wat?

Het eerste cijfer 3

Het eerste cijfer 3 verwijst naar de excentrische fase van de lift. Startende vanuit een rechtopstaande set up positie zak je dus in 3 sec naar je “bottom”-positie.

Het tweede cijfer 2

Het tweede cijfer verwijst naar de hoeveelheid tijd die je doorbrengt in de onderste positie van je lift. Ofwel de “bottom”-posititie hou je voor 2 sec vast.

Het derde “cijfer” X

Het derde “cijfer” verwijst naar de concentrische fase van je lift. In dit geval dus de tijd die jij nodig hebt bij het opstaan vanuit de “bottom”-positie naar de top-positie. X is inderdaad geen nummer, maar geeft weer dat je dit zo snel mogelijk zou moeten doen. Xplosief dus. Ja in veel gevallen is dit niet meer explosief te noemen, maar het gaat erom dat je alsnog met een perfecte vorm zo snel mogelijk uit die ‘bottom’-posisite komt.

Het vierde cijfer 1

Het vierde cijfer 1 verwijst naar hoe lang jij in de top-positie van je lift moet pauzeren. In dit geval dus 1 sec.

Het zal moeten gaan bijdragen aan het fitness fundament waar je als atleet op kan voortborduren voor het komende CrossFit seizoen.

 

Ontwikkel een sterk fundament om volume te kunnen dragen

Je doet aan CrossFit?! Yeaahhh, super leuk! En welke sporten heb jij vroeger in jeugdjaren gedaan? Turnen of weightlifting? Veel CrossFitters zullen deze vraag beantwoorden met nee. Toch slaan de meeste CrossFitters vaak de juiste stappen over en kiezen, bewust of onbewust,  direct voor de meest dynamisch bewegingen die er zijn (kippig/butterfly pull-ups, squat snatches).

Not good! Dit is eigenlijk precies het tegenovergestelde van hoe de ideale ontwikkeling voor jou als CrossFitter eruit ziet. Soms moet je een stap terug doen en je richten op het bouwen van een sterk fundament. Door het implementeren van functional body building protocollen kan jij op een veilig manier de beweegpatronen ontwikkelen die nodig zijn voor de honderden dynamische bewegingen die je uitvoert binnen CrossFit.

Shirt uit en shinen maar

Zeg nou zelf, uiteindelijk willen we er toch allemaal gewoonweg beter uitzien? Los van de focus op hypertrofie (spiergroei) binnen de methodiek van functional body building, vormt ook nutrition een belangrijke pijler. Body Builders weten als geen ander hoe ze hun vetpercentage kunnen verlagen en daar kunnen we best nog wat van leren. In veel gevallen is het verlagen van het vetpercenatge een sleutel om beter te presteren binnen gymnastics.  Laten we wel voorop blijven stellen dat als het om presteren gaat op het hoogste niveau binnen CrossFit, er per individu gekeken moet worden naar wat het meest ideale lichaamsgewicht/vetpercentage is.