CrossFit is een levensstijl, een cult misschien wel. Ja toch? We hebben ons eigen programma, onze eigen manier van trainen, onze eigen community, afkortingen en onze “eigen” materialen die CrossFit weergeven en ademen. Daarnaast doen we er alles aan om beter te worden en mag het al helemaal niet aan het materiaal liggen. En terecht, er zijn een aantal producten die je gewoon in je tas moet hebben.

Een ding wat we mee willen geven is dat “kleren de man niet maken” in dit geval. Hard trainen, goed eten en een juiste arbeidsrustverhouding wel.

De “must haves” voor in jouw sporttas

Wrist wraps

Heb je zwakke polsen? Verzorg deze dan goed! De pols wordt flink belast tijdens bepaalde CrossFit oefeningen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je power clean, snatch en je front squat.

Welke wrikt wrap past het best bij jou? Wrist Wrap

rogue-wrist-wraps-b_w-4_e_u

Jump Rope

Ken je het? Je bent je eigen springtouw vergeten, je gebruikt een andere…….. en dan lukt het niet, ……en dat ligt dan natuurlijk aan dat touw! Zorg ervoor dat jij je eigen jump rope hebt, precies op maat, waarbij jij een goed gevoel hebt. Je krijgt vertrouwen in dat touw en je zal merken dat je er een mentale band mee opbouwt.

Daarnaast altijd makkelijk om je voor je WOD even op te warmen (hou het bij opwarmen) en misschien wat double unders te oefenen.

Sokken

Deadlifts, ropeclimbs, boxjumps….. iedereen die een tijdje aan CrossFit doet weet direct waar we het over hebben… “They all eat shines” en niet zonder reden. Soms ontkomen we er niet aan en is het van belang een gewicht zo dicht mogelijk bij ons te houden, denk hierbij aan je deadlift, en soms ontbreekt het net even aan de techniek waardoor we brand- en schaafwonden oplopen aan de schenen. We weten ook allemaal dat het een behoorlijk poosje kan duren voor deze wonden weer verdwenen zijn. We raden je daarom sterk aan om hoge sokken in je tas te gooien en deze te dragen indien nodig.

EP-131219599

WOD book

Meten is weten = resultaat. Hou je resultaten bij! Je wilt immers vooruit gaan. Naar je box gaan zonder dat jij je eigen cijfers weet is geen training maar oefenen. Oefenen is goed, zeker als dit die je doel is om naar je box te gaan.

Weightlifting schoenen

Ja het klopt, Rich Froning lift op zijn nano’s en staat daar behoorlijk wat gewicht weg te cleanen of te snatchen. Maar heb jij ooit een weigthlifter op nano’s zien liften? Nee!  Zeker als je moeite hebt met het handhaven van je gewicht in je hakken bij bijvoorbeeld squaten raden wij je echt aan om lifters aan te doen.

Welke weightlifting schoen passen het beste bij jou? Olympicweightsetreview heeft de test gedaan, klik hier voor de resultaten.

adidas-power-perfect-weightlifting-shoe

Lacrosse ballen

Bij CrossFit draait het allemaal om efficient bewegen. Maar wat is bepalend in efficientie bewegen? Juist onder andere mobiliteit en flexibiliteit. Om deze te verbeteren, zal je dagelijks aan deze mobiliteit en flexibiliteit moeten werken. Daarnaast raden wij je ook sterk aan om voorgaand aan je WOD specifiek je mobiliteit en flexibiliteit te vergroten, gericht op de bewegingen en bewegingsvlakken die terugkomen in de WOD. Lacrosse ballen kunnen je hierbij helpen. Plaats de lacross ballen op pijnlijke punten van het weefselen (triggerpoints) en gebruik je eigen lichaamsgewicht om extra druk te geven en deze triggerpoints te lijf te gaan.

Post workout maaltijd

Laten we voorop stellen dat je post workout maaltijd niet het belangrijkste is van alles. Om resultaat te boeken en te presteren zal je gehele voeding op de rit moeten zijn. Juiste keuzes maken de gehele dag, elke dag.

Het doel van je post workout maaltijd is om je herstel te bevorderen. Je wilt je glycogeen voorraad op peil brengen en je neemt je eiwitten om je spierweefsel te bevorderen. De twee macro nutrieten die je sowieso moet nemen zijn snel opneembare eiwitten en koolhydraten. Graag zien we alles in balans dus je kan deze zeker nog aanvullen met juiste vetten. Maar de eerste twee zijn in dit geval het belangrijkst.

Voorbeelden hierin zijn:

  • Snel opneembare koohydraten: fruit en zoete aardappel
  • Snel opneembare eiwitten: whey proteine of proteine uit eieren.