Tips en advies voor het gebruik van je wrist wraps

Geschreven op 3 nov 2015 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , , .

Wrist wraps zijn goed man…. die moet je gewoon hebben.. Ik heb ze zelf ook! En dan heb ik niet één paar…nee DRIE! Maar waarom? Waarom heb ik ze ooit aangeschaft en waarom trek ik ze eigenlijk elke training aan?

verder

Wrist wraps waarom draag jij ze? Gaat het om de functionaliteit van de wrist wrap of is het meer iets van een mode item geworden welke gewoonweg niet meer weg te denken is uit onze collectie van CrossFit gear. Is de wrist wrap tegenwoordig een item geworden welke je, net als je sokken, standaard aantrekt voordat je ook maar weet wat de WOD je gaat brengen of trek jij bewust je wrist wraps aan?

Wanneer kopen CrossFitters wrist wraps? Juist, op het moment dat ze pijn ervaren tijdens bijvoorbeeld een front rack positie of overhead positie.

Wat dus op vallend is, is dat men de pijn wil vermijden door het dragen van wrist wrap zonder na te denken over wat de oorzaak van deze pijn zou kunnen zijn. Ze zijn zoekende naar een quick fix. Daarnaast dragen veel CrossFitters tegenwoordig standaard wrist wraps omdat ze bang zijn dat ze wederom deze pijn te gaan ervaren tijdens oefeningen. Het gevolg hiervan is dat atleten vaak overbodig wrist wraps dragen.

Wrist wraps: de oplossing voor alles?

Zoals we net al even benoemde is het vaak het ervaren van pijn in de pols wat de reden is om wrist wraps aan te schaffen en deze te dragen. Maar waar komt deze pijn nu eigenlijk vandaan? Wij vinden jou te lui op het moment dat jij je oplossing enkel gaat zoeken in het dragen van wrist wraps. Je zult er meer voor moeten gaan doen om ook op lange termijn geen blessures verder op te lopen. Waar ligt het probleem dan wel?

Vaak zien we het probleem ontstaan door een gebrek aan mobiliteit of core strength. Als we dan kijken naar mobiliteit betreft het nog niet eens zozeer altijd de mobiliteit in het pols gewricht zelf, maar betreft het vaak een verminderde mobiliteit in de gehele bovenste keten. Het kan tevens voorkomen dat een verminderde mobiliteit in de onderste keten (enkel, knie en heup) de oorzaak kan zijn. Het gevolg hiervan is dat het handhaven van front rack of overhead positie lastig wordt waardoor er veel stress ontstaat op het polsgewricht met alle gevolgen van dien.

Ook core strength kan een belangrijke rol spelen in het krijgen van polspijnen. Is je core te zwak, waardoor jij in bijvoorbeeld je front squat je positie niet kan handhaven met als gevolg dat jij je borst naar voren laat vallen, dan zal ook in deze situatie de stress op de polsen toenemen. Dit als compensatie van een minder goede en sterke core.

Dus ja ook in dit artikel benadrukken we weer het belang van mobiliteit / flexibiliteit met name in bovenlichaam; polsen, ellebogen en schouders en het belang van core strength. Achterhaal, samen met je coach, wat bij jou de oorzaak is van je polspijnen en maak een battle plan.

Draag geen wrist wraps tijdens je w-up en gymnastics?

Tijdens mijn CrossFit mobility course, twee jaar geleden, stelde een collega uit het vak de volgende vraag. “Wanneer moet je nu wel wrist wraps om doen en waneer niet?”

Je warming-up

Wrist wraps hebben een ondersteunende functie. In je warming up heb je geen directe ondersteuning nodig, je werkt immers in je warming-up op 40-70 procent. Deze ondersteuning is pas van toepassing op het moment dat je met max. gewichten gaat werken. Draag geen wrist wraps in je warming-up, je wilt immers niet afhankelijk worden van je wrist wraps en daarnaast zal er kracht moeten worden ontwikkeld rondom het polsgewricht. Prikkel deze flexoren en extensoren in ieder geval in je warming-up.

Gymnastische CrossFit bewegingen

Coach Cody omschrijft in zijn geschreven artikel dat het onnodig is om wrist wraps te dragen in gymnastische bodyweight CrossFit bewegingen als push ups, ring dips, handstand push ups en pull ups. Mits je geen blessure hebt. Heb je wrist wraps nodig omdat je een blessures hebt en / of pijn ervaart tijdens de betreffende gymnastische oefening dan zal hieraan gewerkt moet worden. Je moet gymnastische oefeningen gewoonweg zonder wrist wraps kunnen uitvoeren.

Welke wrist wraps zou je wanneer moeten gebruiken

Er zijn diverse wrist wraps op de markt, in allerlei kleuren en formaten. Laten we ze in twee groepen opdelen. We hebben dunne, katoenen wrist wraps (strenght wraps) welke vrij flexibel zijn en we hebben dikkere, gebonden powerlift wrist wraps.

Rogue Strength Wraps (roguefitness.com)

De dikkere, gebonden wrist wraps adviseren we jou om te dragen tijdens het uitvoeren van sets met een maximaal aantal herhalingen op bijvoorbeeld de strict press of bench press. Als je echter voor een 1 RM gaat op één van de Olympische lifts dan adviseren we jou echter de dunnere, meer flexibelere wrist wraps te gebruiken. Deze geven je meer range of motion in het polsgewricht wat kan bijdragen aan een snellere transitie en een betere catch tot je front rack positie.

xx2130-lg_1

rogue wrist wraps (roguefitness.com)

Hoe je wrist wraps te dragen

Wrist wraps zijn er om je polsgewrichten te ondersteunen, draag ze dan ook niet halverwege je onderarmen. Wil je ondersteuning, zorg er dan voor dat de wrist wraps je polsengewrichten bedekt.

Bronnen:

  • Coach Cody, CrossFit invictus: http://www.crossfitinvictus.com/blog/5-tips-for-using-wrist-wraps/
  • Rogue.europe.com: http://www.rogueeurope.eu/catalogsearch/result/?q=wrist%20wraps
  • Jami Tikkanen, CrossFit Mobility course