Slaaptekort? Trainen of slapen?

Geschreven op 27 okt 2014 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , .

Het moderne leven zit vol met verschillende activiteiten, denk hierbij maar eens aan je werk, gezin, school, trainen en ga zo nog maar even door. Aan slaaptekort is dus bijna niet te ontkomen.

verder

Belasting vs belastbaarheid speelt echter in jouw leven een zeer belangrijke rol, met name als je wilt presteren en vooruitgang wilt boeken. Als je dan, ondanks alle drukte, tijd weet vrij te maken om te gaan trainen dan aarzel je natuurlijk geen moment. Of toch wel? Uit een studie, welke is uitgevoerd door de school van Geneeskunde en Biomedische wetenschappen aan de Universiteit van Buffalo, is gebleken dat je beter je bed in kunt duiken!

Slaapgebrek verhoogd de insulineresistentie

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat slaapgebrek je insulineresistentie kan verhogen. Daarnaast geeft een recent onderzoek, gehouden door Harvard Medical School,  in groot detail aan hoe slaaptekort een verhoogt risico geeft op ontstekingen en op metabolische ziekten. Ook is er in dit onderzoek naar boven gekomen dat slaap te kort invloed heeft op je postorale controle en stabiliteit. Dit betekent dat als je gapend de box binnenkomt lopen, terwijl het 1 rep max snatch dag is, je beter in je bed had kunnen blijven. Het is die dag niet het moment voor jou om die 1 max rep te scoren. De kans dat jij een eventuele blessure oploopt, omdat je controle en stabiliteit die dag een stuk minder zijn, is zeker aanwezig.

Power napping

Powernaps zijn korte slaapjes van 15 á 90 minuten. Deze kunnen het best plaatsvinden rond twee uur in de middag. Er zijn nog relatief weinig studies naar de precieze effecten van power napping. Sommige laten positieve effecten zien op cognitieve prestaties (het vermogen om dingen te leren), geheugen en motorisch leren. Powernaps kunnen effectiever zijn dan lang (uit) slapen, maar een te lange nap kan ten kosten gaan van je slaapkwaliteit gedurende de nacht.

Slaap en Motorisch leren

Het blijkt dat er tijdens je slaap een heractivatie van identieke hersendelen plaatsvindt die betrokken zijn bij het motorisch leren. Vooral bij het leren van nieuwe motorische taken en bij obeservationeel leren lijkt een korte tijd tussen de training en de slaap belangrijk voor het consolideren van het (leer-) effect. Er zijn nog veel vragen over dit relatief nieuwe onderwerp in de neurowetenschappen.

Conclusie

Wij adviseren je, mocht jij slaaptekort hebben, eens na te gaan hoe dit komt en hoe jij je balans gaat vinden in je belasting vs belastbaarheid. Trainen blijft een essentieel iets om vooruitgang te boeken en we willen uiteraard dat jij naar de box gaat om te trainen. Er zal echter iets in jouw levensstijl aangepast moeten worden om alles in evenwicht te houden.