Je handen na 17.2 – Hoe deze het beste te verzorgen en te behandelen!

Geschreven op 9 mrt 2017 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , , , , .

De CrossFit Games Open workout 17.2 was voor vele van ons een slagveld als het gaat om de handjes. En misschien zijn er hier en daar ook wat ego’s en zielen verloren gegaan. De combinatie van toes to bar, bar muscle ups en dus het verliezen van je grip kracht zorgde voor wat extra wrijving tussen jou en de WOD. Helaas zijn jouw handen hiervan misschien de dupe geworden.

 

verder

Ondertussen zijn we alweer bijna een week verder en zit jij vol verwachting te wachten op wat 17.3 gaat brengen. Liggen je handen nog open? No worries. We geven jou in dit artikel een aantal simpele tips over hoe jij jouw handen in de toekomst preventief het beste kan verzorgen en hoe je ze het beste kan behandelen na een hand-onvriendelijke WOD. Hopelijk valt er nog wat te redden voor je.

Je handen zullen veranderen

Zodra je start met CrossFit zullen je handen een ware transformatie doormaken. Vooral in het begin horen we beginnende atleten vaak de vraag stellen of dit wel normaal is. Ja, dit is normaal. Het zal altijd blijven gebeuren dat je handen een optater krijgen na bepaalde WOD.

Omdat het soms echt pijnlijk kan zijn en atleten toch graag de volgende dag een nieuwe WOD willen volgen halen de meeste atleten alles uit de kast om blaren en kloofjes te voorkomen; tapen, handschoenen en gymnastic grips zijn tools welke we regelmatig terug zien komen. Je zult echter merken zodra je deze materialen gaat gebruiken je niet hetzelfde lekkere gevoel met de bar hebt. Maar hoe moet je dan wel je handen behandelen? Hoe verzorg je deze dan het beste? Laten we voorop stellen dat niet elke methode bij iedereen zal werken. De één zijn handen zijn de anderen niet en ga dus opzoek naar wat voor jou het beste werkt.

Beter voorkomen dan genezen

Blaren ontstaan door wrijving tussen de handpalm, vingers en de bar. Dit ontstaat omdat we hoofdzakelijk de handpalm gebruiken in onze grip. Hierdoor zien we ook rondom dit “gebied” vaak de meest blaren ontstaan. Het kan een optie zijn om je grip op de bar te veranderen. Grijp de bar meer met de vingers vast waardoor er minder wrijving ontstaat. Je zal het nooit helemaal kunnen voorkomen, omdat jij vaak zoekt naar wat voor jouw de meest sterke grip is. Het kan je echter wel helpen om je WOD goed te finishen als er acuut blaren ontstaan.

holdingabar

https://addictedtochalk.wordpress.com

Veel (beginnende) atleten denken dat de oplossing te vinden is in kilo’s magnesium. Ze strooien nog net niet de hele bak over zichzelf heen. Ja het klopt, magnesium geeft je inderdaad meer grip. Het zorgt ervoor dat je handen wat ruwer zijn en dat vocht opgenomen wordt. Het nadeel hiervan is dat er echter nog meer wrijving ontstaat tussen de handpalmen, vingers en de bar. Overmatig gebruik van magnesium heeft dus “geen” zin en zorgen juist voor meer problemen. Gebruik gedoseerd wat magnesium op plaatsen die direct in contact zijn met de bar. Doe dit alvorens je aan de WOD begint en als je handen droog zijn. In het turnen wordt ook regelmatig suikerwater gebruikt.

Hoe zou je ze kunnen behandelen

Preventieve behandeling

Knippen en scheren

Je blaren behandelen kan je het beste doen als je net uit de douche komt of eventueel nog onder de douche staat (doe dit thuis, niet onder de douche bij de box). Je blaren zijn dan vaak week en zacht. Je kunt hier een puinsteentje voor gebruiken of eventueel een scheermesje. Zorg ervoor dat je handen weer zacht voelen en alle harde delen verwijdert zijn. Je huid zal nog wel dikker zijn.

Smeren maar

Gebruik een vochtinbrengende créme (niet bij open wonden). Je handen zijn door CrossFit vaak erg droog. Ik zelf gebruik altijd een klein beetje vaseline. Smeer je handen gewoon in net voor het slapen gaan.

Behandeling net na ontstaan of opengaan van blaren

  1. Maak de bar schoon welke je gebruikt hebt. Wel zo hygiënisch.
  2. Probeer je handen te wassen met water en zeep.
  3. Knip de huid, zover het kan, weg. Overgebleven huid wordt hard en zal dan grip pakken op de bar, waardoor je weer open wondjes kan krijgen.
  4. Zalf het vervolgens in en verpak deze in een gaasje ter bescherming. Een gaasje zorgt er tevens voor dat er lucht bij kan komen wat nodig is voor het herstel.
  5. Hou het schoon en verzorg het goed.

Je zou toch graag willen trainen, maar ook je handen laten genezen!

Of dit kan? Natuurlijk kan dat. Het zal alleen niet altijd even lekker aanvoelen. Belangrijk is wel dat je ze beschermt en dat kan op verscheidene manieren.

Zelfklevend tape

Leg een gaasje over de wond en wikkel deze vervolgens in met zelfklevende tape. Deze tape is makkelijk aan te brengen en blijft zeer goed zitten. Het tape kent een wat grovere structuur zodat je ook je grip blijf behouden. Tot slot is dit tape rekbaarder dan normaal medical tape, waardoor jij de bar makkelijker kan vasthouden.

9200000005188470

Maak je eigen grip van medical tape 

Onderstaand vind je in een notendop terug hoe je een tape kan aanleggen. Wil je weten hoe jij je handen het beste kan intapen? Lees dan ons eerder geschreven artikel waarin we dit hebben omschreven.

tapegrips

addictedtochalk.wordpress.com

RIPT Skin Systems

RIPT Skin Systems is een 3-fase kit, ontworpen om het huilen onder de douche te voorkomen en oplossing te bieden aan een gescheurde huid. Het product is in Canada ontwikkeld en bestaat uit 100% biologische natuurlijke ingrediënten. De kit bevat een speciale puimsteen om voorzichtig de doden huid te verwijderen en twee moisturizer.

Schermafbeelding 2015-10-26 om 10.53.42

RipFix

RipFix is het “enige” product op de markt welke is gemaakt door en voor atleten. RipFix draagt specifiek bij aan herstel van scheuren, blaren en kloofjes op je handen.

WOD-welder Handcare

Behandel je handen met respect. Alles wat je handen nodig hebben is terug te vinden bij W.O.D. welder. Of het om het verzorgen van je handen gaat of om het herstellen van vervelende plekken op je handen.

Schermafbeelding 2015-10-26 om 14.20.21

Conclusie

Verzorg je handen ten alle tijden en niet alleen op het moment dat je ergens last van krijgt want dan is het gewoonweg te laat en duurt het vele malen langer voordat je handen hersteld zijn. Go for it! High five…. aaauuuw.

Bronnen naar: