Hoe alcohol je sportprestatie beïnvloedt

Geschreven op 17 dec 2015 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , , , .

De Kerstdagen komen eraan!! Alle remmen los! Of toch niet. Maak jij een bewuste keuzes tijdens de feestdagen?

verder

Ik weet niet of het bij jullie in de box ook zo is maar het lijkt erop dat CrossFitters wel houden van een biertje. Het liefst na WOD en in combinatie met een barbecue. Maar ook tijdens de feestdagen gaat een glaasje rode wijn en gewoon keihard lekker in. Ik hou ervan. Maar wat is dat dan toch? Zien wij het als een soort van beloning voor al het harde werken, is het daadwerkelijk “work hard, play hard” of zijn CrossFitters ook maar gewoon mensen 😉

Hoe dan ook. Alcohol wordt vaak toch gezien als iets negatiefs, zeker als het gerelateerd wordt aan sportprestaties. Maar is dat dan ook zo? In dit blog zetten we de “feiten” op rijtje over het gebruik van alcohol en de rol die het heeft op je sportprestaties.

Proost!

Hoe werkt alcohol?

Ik zou zeggen pak 3 bier en een fles wiskey en we gaan aan de slag maar ik ben bang dat je dan het einde van dit blog niet meer haalt en dat is niet wat we voor vandaag willen

Als je alcohol tot je neemt dan legt deze een weg af richting de maag. Vanuit de maag wordt er direct 15 – 25% van de alcohol opgenomen in het bloed. De rest van de alcohol verplaatst zich richting de dunne darm, waar vervolgens ook weer een hoeveelheid in de bloedbaan terecht komt (80%). Als de alcohol eenmaal in de bloedbaan zit gaat deze richting de lever om daar vervolgens te worden afgebroken (90%). In de hedendaagse snelheid van drinken krijgt het lichaam vaak meer alcohol binnen dan het daadwerkelijk kan afbreken. Normaal gesproken zou de lever 1 biertje kunnen afbreken elke 90 minuten. De alcohol die niet direct verwerkt kan worden, omdat je sneller drinkt of hoger percentages binnenkrijgt, wordt “opgeslagen” in de bloedbaan en gaat dus gedurende de tijd het lichaam rond. Elke keer als deze de lever passeert zal een deel worden afgebroken. Er zijn wel een aantal factoren die het percentage van opnemen en afbreken kunnen beinvloeden. Hierbij kan je denken aan lichaamsvetpercentage en geslacht.

Ongeveer 10 minuten na inname van een alcoholische consumptie komt alcohol in de hersenen. Alcohol heeft een verdovend effect op het centrale zenuwstelsel. Je wordt relax en ontspannen 🙂 Is het percentage te hoog, dan kom je in de wel bekende fase van dronkenschap. Ik denk dat een ieder de kenmerken hiervan wel kent.

We weten nu hoe alcohol werkt. De volgende stap is om te gaan kijken wat te veel en te vaak drinken van alcohol doet met jouw sportprestaties en of het jou echt kan belemmeren in de vooruitgang als atleet.

De negatieve invloed van alcohol op eiwitsynthese

Alcohol beïnvloedt het vermogen van uw lichaam om eiwitten te absorberen, het stopt de eiwitsynthese. Eiwitsynthese is het proces waarbij aminozuren worden samengevoegd om een volledige proteïnen te worden. Bam! Gainz! Om spiergroei te ontwikkelen moet er een positieve spier eiwitbalans zijn. Als deze balans verstoord wordt, doordat je te weinig eiwit tot je neemt of je traint te weinig, zal er spierafbraak plaatsvinden met als gevolg dat je in een katabole toestand komt. Spiergroei / weefsel wordt afgebroken en gaat dus verloren. Alcohol beïnvloed dus de eiwitbalans in negatieve zin en kan dus bijdrage aan een katabole toestand!

Alcohol verlaagt je testosteron level

Testosteron is een sleutel hormoon in het lichaam die invloed heeft op de spierontwikkeling en herstel hiervan. Alcohol zorgt voor een daling van het testosteronhormoon. Deze daling wordt veroorzaakt doordat de toxine, welke vrijkomt door chemische processen bij afbraak van alcohol, het testosteron aanvalt. Het gevolg hiervan is dat spiermassa afneemt en het spierherstel langer duurt. Ofwel jou prestaties als atleet kunnen hierdoor sterk worden beïnvloed.

Kenmerkend voor de mensen, die regelmatig drinken, was dat naast dat het testosterongehalte laag was, juist het oestrogeen gehalte hoog was. Dit is belangrijk om te weten omdat oestrogeen de hoeveelheid testosteron in het lichaam extra vermindert. Ja hoor, je raadt het al, alcohol vertraagt ​​uw vermogen om oestrogeen te verwerken, waardoor het zich opbouwt in uw bloedbaan.

Gevolgen van een sterk verlaagde testosteron spiegel

  • een verminderd seksueel functioneren, Eat, train, that’s why we sleep, repeat 😉
  • botontkalking (osteoporose)
  • verhoogd cholesterolgehalte
  • depressie
  • hart- en vaatziekten
  • diabetes type II

Alcohol veroorzaakt dehydratie en je energielevel knalt naar beneden

Je kent het vast wel, na een aantal glaasjes bier ga je naar het toilet en als je eenmaal geweest bent dan blijf je voor je gevoel gaan. Hoe komt dit en wat zijn nu gevolgen hiervan.

Alcohol wordt gezien als diureticum, “een woord wat je niet vaak hoort”  en wat je van ons ook weer snel kan vergeten. Diureticum is een middel dat de afgifte van water door de nieren bevordert. Dit houdt in dat de nieren hard moeten werken om grote hoeveelheden water te verwerken. Dit in de vorm van urine. Het gevolg hiervan is dat er uitdroging (dehydratie) kan ontstaan. De gevolgen van uitdroging zijn krampen, afname van spierkracht (1% uitdroging is -10% daling in spierkracht), afname van eetlust. Dit betekent dat je energie level drastisch daalt, met alle gevolgen van dien. Zodra alcohol wordt geabsorbeerd door je maag en dunne darm en beweegt in je cellen, wordt de waterhuishouding in je lichaam verstoord. Een onbalans van het water in je spiercellen kan het vermogen van ATP, de brandstof die nodig is om je spier contractie te helpen, verlagen . Een vermindering van ATP van uw lichaam kan leiden tot een gebrek aan energie en verlies van uithoudingsvermogen.

Het verhoogt de vetopslag

Alcohol bevat ongeveer 7 cal. per gram. Een avondje doorzakken kan dus al snel een extra maaltijd zijn. Er is echter een nadeel. Je spieren zijn niet in staat om deze calorieën te gebruiken als brandstof, in plaats van dat het wordt opgeslagen als glycogeen (vorm van koolhydraten) behandelt je lichaam alcohol als vet. De suikers vanuit alcohol worden dus opgeslagen als vet.

Hoe alcohol je herstel beïnvloed

Een zeer belangrijk ingrediënt om goed te kunnen herstellen, van je training, is rust in de vorm van slaap. Maar ondanks dat je misschien heerlijk in slaap valt van alcohol heeft deze toch een negatieve invloed op je slaappatroon. Je lichaam wordt beroofd van een kostbare chemische stof genaamd HGH, deze komt vrij tijdens je slaap. HGH is van belang in de groei en het herstel van je spieren, echter alcohol kan de afscheiding van HGH verlagen met maar liefst 70 procent!

Conclusie:

Ja, alcohol heeft negatieve effecten op jouw presteren als atleet. Zowel op korte als op lange termijn. Ben jij een serieuze atleet welke in competities wil presteren, waarbij het gaat om de kleinste details, dan zouden wij jou adviseren om je alcohol inname echt te beperken of zelfs geheel te ontzien. We weten ook dat het wel werkt om een af en toe een biertje te nuttigen, een speciaal biertje welteverstaan. Wij willen je herinneren aan het feit dat je ook met volle teugen van het leven moet genieten!

Bronnen en geschreven naar