CrossFitters voorkom je vrijval tijdens Kerst en Oud en Nieuw

Geschreven op 23 dec 2015 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , , , , , , .

Weet jij nog hoe jij je voelde op 2 januari 2015? Man, man, man, je was niet vooruit te branden tijdens je eerste WOD van het nieuwe jaar. Het leek wel of je vanaf nul begon. Je gaat jezelf dan toch de vraag stellen: “Zouden de Kerst en de Oud&Nieuw periode er dan toch zo ingehakt hebben? “Hoe kan dat nou?”

verder

Misschien heb je minder getraind omdat je naar vrienden en familie moest. Minder goed gegeten of misschien heb je jezelf een vrijbrief gegeven om los te gaan en besloten het nieuwe jaar weer fris te beginnen.

Misschien wil jij het dit jaar net iets anders doen. Maar hoe? RxGUIDE heeft een aantal tips voor je om je te behoeden voor de valkuilen van deze periode en uiteraard toch lekker te laten genieten tijdens deze dagen. Want dat mag, het moet! Echter, voorkom de vrije val.

Stap binnen bij een andere box

Je woont in Amsterdam of Rotterdam? Mooi, tal van mogelijkheden om te CrossFitten! Nu is het Kerst en moet je naar je familie in Klazienaveen. Waar? Ja, Klazienaveen. Haha en dat is nu het mooie van het groeien van de CrossFit community in Nederland. Zelfs in Klazienaveen hebben we tegenwoordig een box. Dus neem je Christmas CrossFit outfit mee, spoor eventueel je familie aan om mee te doen, en doe je wod in de box in Klazienaveen. (LSG CrossFit)

Je hoeft niet stil te zitten met Kerst, ook al wordt je gedwongen om te reizen naar familie. Kijk naar wat de mogelijkheden zijn, denk in oplossingen want misschien zit er wel een lokale box. Wij raden het dan ook aan deze te bezoeken, alvorens jij jouw kerstdiner gaat verorberen.

Wij kunnen het niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om eens bij andere boxen binnen te lopen. Wanneer jij de kans krijgt, moet je dit zeker doen en niet alleen tijdens de feestdagen. Het is goed om te zien hoe andere boxen hun programmering neerzetten en hoe hun manier van coaching is.

Op zoek naar een box in de buurt om te trainen? Klik hier

Stap binnen bij een global gym.

Als je echt niet in de mogelijkheid bent om een box te bezoeken, no worries, bezoek een global gym. In alle eerlijkheid moet je geen moeite hebben om een global gym binnen te stappen, waarschijnlijk kom jij er zelf ook vandaan voordat jij met CrossFit begon. In de global gym kan je namelijk voor een dag of twee heel goed je eigen ding doen. Er zijn tal van mogelijkheden om ondersteunende oefeningen te doen die jouw primaire liften ondersteunen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een box squat of je kracht protocol.

Oké, je moet wel even, hier en daar, je CrossFit modus op een aantal vlakken uitzetten. Vergeet niet dat het geen bumper plates zijn die er aan de stang hangen. Laat dus geen barbell overhead naar beneden kletteren want ik denk niet dat dit gewaardeerd wordt. Geeft wel een leuk effect denk ik. Ga tevens geen ingewikkelde WOD uitzetten binnen een global gym, als jij je terug omdraait is dat squat-rack opeens bezet door iemand anders. Je kunt gewoonweg niet alles “ownen” binnen een global gym.

Dus geen box in de buurt, ga naar een global gym, geniet van je workout en spoor andere aan om te gaan CrossFitten, “spread the word”. Wat een mooie kerstgedachte.

Doe een home WOD

Geen box, geen global gym maar wel een thuis? Doe een home WOD. Er zijn hierin genoeg mogelijkheden. Werk met je lichaamsgewicht! Zoek bijvoorbeeld een kinderspeeltuin op, stuur die kinderen weg en gebruik het klimrek als jouw pull-up rek het komende half-uur. Mocht je dus niet kunnen stilzitten en je wilt echt wat doen, een rustdag mag ook hé, dan hebben we hier een aantal home crossfit WOD’s voor je:

  • Annie: 50-40-30-20-10 reps van: double-unders en sit-ups
  • Angie: For time: 100 pull-ups, 100 push-ups, 100 sit-ups, 100 squats
  • Murph: Run 1 mijl, 100 pull-ups, 200 push-ups, 300 air squats, run 1 mijl
  • Cindy: 20 minuten AMRAP van 5 pull-ups, 10 push-ups, 15 squats
  • “Surfer on Acid”: 3 rondes voor tijd, 400m lopen, 21 burpees
  • Tabata Sprints: Sprint 20 seconden rust 10 seconden (8 ronden)
  • Susan: 5 rondes voor tijd van; Run 200m, daarna 10 squats, 10 push ups

Let op wat je eet

Eten wordt vaak gezien als de grootste ondergang tijdens de kerstperiode. En daar zit ook wel wat in. Natuurlijk mag je genieten, maar sommige grijpen de Kerst aan als een soort van lekker ontspannen moment om al het harde werk van het afgelopen jaar maar te belonen met het los gaan tijdens deze twee dagen. Overdrijf het echter niet! Er is niets mis met het hebben van alcoholisch drankjes en het eten van een aantal niet-paleo maaltijden, maar wees er wel bewust van hoe vaak je ze drinkt en eet. Hou het grote plaatje in gedachten en bezwijk niet te snel onder de druk van familie en vrienden, die kerstkransje naar je blijven gooien alsof het voedertijd is.

Focus je op alle 10 de “General Physicall Skills”

Vergeet niet dat rust in deze periode ook een sleutel kan zijn naar een hele goede stabiele start van het het nieuwe jaar. Met rust bedoelen we in dit geval, actieve rust. Werk deze periode aan je mobility skills. Bezoek eens een yoga-class of ga eens aan de slag met lacrosse ballen, foam rollers of elastische banden. Werk aan je flexibiliteit en kijk hoe jij je dit eigen kan maken voor het jaar 2016. Laat het deel uit maken van je programma.

Voor nu wenst RxGUIDE je hele fijne feestdagen en een hele fijne jaarwissel en op naar een top 2016.

Team RxGUIDE,

Rx your life!

Bronnen of geschreven naar: