Beïnvloedt sex jou presteren als CrossFitters?

Geschreven op 3 jan 2016 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , , , , .

Heeft sex, voor je WOD, invloed op je prestaties of is dit nu letterlijk en figuurlijk lulkoek. Worden we minder agressief en gaat ons testosteron level naar beneden van die fysieke inspanning van 4 minuten? (lees sex)

verder

Trainer Glenn Hoddle verbood het zijn Engelse elftal een maand lang, tijdens het WK ’98 in Frankrijk. Nou, ik weet niet of jullie weten hoe dit afgelopen is, maar ik denk dat het beter was geweest als hij vrijkaartjes had gekocht voor de Moulin Rouge. En wat dacht je van Rocky Balboa’s trainer Mickey, ook hij keurde sex voor de wedstrijd af met de woorden ‘women weaken legs’. Nee die Rocky stond lekker overtuigend in de ring! Dat duurde verdomme 10 rondes voordat hij eindelijk die Rus een final KO gaf.

‘Women weaken legs’, van zwakke trillende beentjes hebben wij als CrossFitters geen last. In tegendeel, als onze benen als toast voelen komen we in een soort van euforie en verlangen we alleen maar naar meer!

Laten we nu alvast duidelijk zijn in het feit dat de meningen onder wetenschappers en sporters verdeeld zijn. Een heel duidelijk antwoord op de vraag: “Heeft sex invloed op het keihard nailen van je workout?” Die kunnen we je dus niet geven. Het slaat daarom ook nergens op als je dit artikel gaat verder lezen.

Maar zo nieuwsgierig als dat wij zijn als CrossFitters, zeker als het gaat om het fysiek presteren in combinatie met sex. Ik weet zeker dat jij één goede reden weet te vinden om nu door te lezen. Zeker als je die de heerlijk plaatjes hieronder straks gaat zien….

Sextosteron, het nieuwe droomhormoon

Ja natuurlijk hebben we het over testosteron! Het droomhormoon van elke man. Het hormoon waar wij mannen het liefst voorraden van op willen slaan! Het heeft invloed op ons libido en dus op ons presteren in bed, en het heeft invloed op de aanmaak van spiermassa! Maar wat gebeurt er dan met het testosteronlevel net nadat we onze partner “geAMRAPt” hebben. Tijdens de daad zelf stijgt de waarde van testosteron en dat is dus top. Stap nu niet direct van je partner af om tijdens je daad 10 push ups te maken, want push ups in een staat van erectie kunnen knap vervelend zijn. Na het ervaren van een orgasme van formaat daalt de testosteronwaarde net zo snel als deze steeg tijdens de daad.

Uit onderzoek blijkt tevens dat als jij je 7 dagen van sex zou onthouden, je sperma maximaal en optimaal is en je testosteronwaarde een maximale piekt bereikt. Maar wil je dat? 7 dagen geen sex. Misschien is het een eenmalige optie om een week voor de Reebok CrossFit Games open geen sex meer te hebben. Misschien wordt je dan wel 25.621ste in plaats van 55.328ste……

O ja nog even over het stresshormoon cortisol. Kijk veel porno is mijn conclusie want hierdoor daalt je cortisolhormoon. Waarom? Dat maakt niet uit! Of het onderzoek waterdicht was, wat niet zo was, daar het gaat het nu ook even niet om. Dat we een goede reden hebben om porno te kijken, daar zijn we toch altijd naar opzoek ;).

Pas op dat je niet in slaap valt tijdens je WOD

Na onwijs je best doen kom je na 4 minuten, uuhhh wij CrossFitterss na 1,5 uur, zwetend, met stoom uit je oren en met kramp in beide hamstrings van je partner af. Je voelt je heerlijk, maar moe… Het liefst val je direct in slaap en dit is terecht. We kunnen er ook niks aan doen en daarnaast weten we ondertussen hoe belangrijk slapen is voor ons herstel en zien we dit dus als goed excuus.

“Tijdens een orgasme komt er vijf keer de normale hoeveelheid van het knuffelhormoon oxytocine vrij, waardoor je tot rust komt en in slaap valt. Ook wordt er een stroom van endorfine geproduceerd waarvan je een blij gevoel krijgt. Endorfinen zijn lichaamseigen stoffen die zorgen voor een goed gevoel en zelfs pijn kunnen onderdrukken” 

Belangrijk is dus wel in dit geval, dat je niet net voor je WOD samen met je partner de parkeerplaats van de box onveilig maakt, jij je partner op de motorkap gooit om vervolgens een onderhoudsbeurt toe te passen. Het gevolg hiervan kan zijn dat je tijdens de uitleg voor het white-board in slaap valt en er van enig presteren geen sprake meer is.

Sperma het nieuwste supplement binnen CrossFit

Zink heeft onder andere invloed op je testosteronwaarde en op je eiwitsynthese. Dat klinkt dus interessant. Zink opslaan in ons lichaam is lastig, wat inhoudt dat we met regelmaat zink tot ons moeten nemen. Daarnaast bevat sperma, zink. Nee! Ga dit nu niet direct zien als dagelijks supplement voor je vriendin, we willen hiermee alleen aangeven dat als je klaarkomt je een hoeveelheid zink verliest (2-5 mgr). Maar niet gevreesd, je hoeft geen extra potten zink/magnesium te gaan bestellen want er zal niet snel een tekort ontstaan binnen ons lichaam door ons prachtige homeostase systeem. Als je voeding tenminste op orde is en er geen sprake is van zink-tekort.

“De hoeveelheid zink per ejaculaat kan bij mensen, met een tekort aan zink, tussen de 40 – 60% afnemen. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid zink voor mannen betreft 10-11mg en je kunt je dan dus voorstellen dat er een tekort kan optreden bij de konijnen onder ons. Als je daarnaast ook nog eens 4-5 wod’s per week overleefd dan is een supplement als magnesium/zink geen overbodige luxe”

Conclusie

Ja, sex heeft invloed op ons testosteron level zowel positief als negatief. Je zink peil op level houden kan sowieso geen kwaad om meerdere redenen. Dus behoudt dit als toegevoegd supplement naast je voeding welke op orde moet zijn.

En ja, ik geloof dat porno kijken bijdraagt aan het verlagen van het cortisol hormoon, al functioneert het maar als placebo voor mensen. Of sex invloed heeft op ons presteren blijft de vraag. Misschien moet je de daad niet één minuut van te voren verrichten en met je broek op je knieën de box binnen rennen, maar er zijn andere factoren welke veel meer van invloed zijn om een betere atleet te worden en beter te presteren. Denk hierbij aan training, voeding en rust.

Geniet van elkaar!

Bronnen:

http://greatist.com/fitness/sex-and-sports-refrain-big-game
http://www.nu.nl/sport/3557154/seks-wedstrijd.html
http://www.ed.ac.uk/integrative-physiology/staff-profiles/research-groups/gareth-leng
http://www.yourbrainonporn.com/book/export/html/148
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10231466