6 tips voor het verwerken van je kater

Geschreven op 1 jan 2016 door Martin van Dongen. Dit artikel gaat over , , , , , , .

Het is 1 januari 2016, wij van RxGUIDE wensen je via deze weg een gelukkig, sportief en gezond 2016. Word het een jaar vol PR’s of wordt dit dan eindelijk het jaar waarin jij je eerste muscle up gaat maken.

verder

Hoe dan ook zorg ervoor dat je je CrossFit doelen voor 2016 scherp in het vizier hebt. Maar laten we je eerst een handje helpen om van je kater af te komen.

Drink met maten, tip voor volgend jaar

Dit advies komt waarschijnlijk veel en veel te laat ;). De hoeveelheid alcohol die je tot je neemt heeft een grote invloed op de sterkte van je kater. Joh… Om deze reden is de beste manier om een kater te ontlopen simpel weg niet “te” veel drinken. De hoeveelheid alcohol die er voor zorgt dat je een kater krijgt is per individu verschillend. Sommige mensen hebben maar 1 of 2 drankjes nodig om een stevige kater te ontwikkelen maar voor de meeste mensen (gelukkig) geld dit niet. Ongeveer 23% van de populatie krijgt nooit een kater, hoeveel ze ook drinken, deze mensen horen dan ook bij de gelukkige der aarde.

Vermijd dranken met congeneren

Congeneren zijn giftige bijproducten, welke ontstaan bij de bereiding van alcohol. Wanneer ethanol (alcohol in dit artikel) wordt geproduceerd doordat suiker gist wordt, wordt er ook een bijproduct geproduceerd, genaamd congeneren. Congeneren zijn giftige chemische stoffen, anders dan ethanol zelf, en deze worden gevormd in kleine hoeveelheden bij de productie van alcohol. Bekende congeneren zijn methanol, isopentanol en aceton. Alcoholische dranken met grote hoeveelheden congeneren lijkt de frequentie en intensiteit van een kater te verhogen, vergeleken met dranken die geringe hoeveelheden bevatten.

Dranken met een grote hoeveelheid congeneren zijn whiskey, congnac en (het spijt ons) tequila. Bourbon whiskey is bij uitzondering de drank met de meeste congeneren.

Aan de andere kant zijn dranken als vodka, gin en rum laag in congeneren. Het feit is dat vodka bijna geen congeneren bevatten. Dus hup gaan met die vodka.

Neem nog een drankje de volgende morgen

Om na een avond zwaar doorzakken de volgende ochtend nog een drankje te nemen lijkt een rechtstreeks ticket naar de AA cursus. Maar het is een bekende manier om de kater de mond te snoeren. Raar genoeg zit er een interessante wetenschap achter. Door simpelweg meer ethanol (alcohol) te drinken heeft dit een positief effect op het metabolisme, met name bij het verwerken van de alcohol. Na het drinken, wordt methanol omgezet in fomaldehyde, een zeer giftige stof. Aangenomen wordt dat dit vele kater symptomen veroorzaakt. Echter, het drinken van alcohol de volgende ochtend kan dit conversie-proces daadwerkelijk remmen. Het voorkomt de aanmaak van fomaldehyde. In plaats daarvan kan de methanol onschadelijk worden afgevoerd uit het lichaam met adem en urine. Dit is waarom ethanol vaak gebuikt wordt bij de behandeling van methanol vergiftigingen.

Na dit alles gezegd te hebben raden wij toch sterk af nog een drankje te nemen de volgende ochtend. Het wordt vaak geassocieerd met problematisch alcoholgebruik en het inperken van een paar katers is het risico niet waard om alcoholist te worden.

Drink genoeg water

Dat water erg belangrijk is, is nogmaals te lezen in ons blog “water drinken” en dat het goed is voor je kater dat wisten we allemaal natuurlijk al. Maar waarom dan en hoe gaat dit proces in zijn werk.

Alcohol is een diureticum, dat wil zeggen dat je meer water gaat uitscheiden (plassen) dan wanneer je hetzelfde volume in water tot je neemt. Daarom kan alcohol bijdragen aan dehydratie. Hoewel uitdroging niet wordt beschouwd als de belangrijkste oorzaak van een kater, het kan wel een bijdrage leveren aan de symptomen zoals dorst, hoofdpijn, vermoeidheid en een droge mond. Gelukkig is uitdroging zeer eenvoudig te voorkomen. Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt. Echte raketwetenschap ;). Een handige tip is om een glas water (of een ander niet-alcoholische drank) tussen de alcohol houdende drankjes te drinken. Giet ook altijd voor het slapen gaan tenminste 2 glazen water naar binnen, dit kan een hoop narigheid voorkomen.

Zorg voor voldoende slaap

Alcohol kan interfereren met uw slaap. Het kan zowel de kwaliteit van de slaap als de duur aantasten. Waardoor heel je slaapritme door elkaar geschud wordt. Tel hier het laat naar bed gaan nog bij op en je formule is compleet. Hoewel slecht slapen niet veel te maken heeft met de meeste kater symptomen, kan het wel bijdragen aan de vermoeidheid en prikkelbaarheid die vaak geassocieerd worden met een kater. Het krijgen van voldoende slaap na een avond zwaar drinken kan het lichaam helpen te herstellen. Als je de volgende dag niet de mogelijkheid hebt om het rustiger aan te doen of om lekker lang uit te slapen dan is dronken worden deze avond niet de beste oplossing. Mocht je toch voor de bijl gegaan zijn? Lees dan het blog slaaptekort inhalen doe je zo!

Eet een stevig ontbijt

Katers gaan vaak gepaard met een te laag bloedsuikerspiegel, een aandoening welke bekend staat als hypoglykemie. Katers hebben helaas de eigenschap harder aan te komen voor mensen met een lage bloedsuikerspiegel. Hoewel hypoglykemie geen belangrijke oorzaak van de kater is, kan het daadwerkelijk bijdragen aan de symptomen hiervan. Zoals algehele zwakheid en hoofdpijn.

Naast het leveren van de nodige vitaminen en mineralen, kan het eten van een stevig ontbijt je helpen je bloedsuikerspiegel op pijl te houden zodat de kater niet zo hard aan komt. Wat ook helpt is het eten van een maaltijd ’s avonds laat. Voordat iedereen in zijn handjes klapt en de broodjes shoarma na een avond flink doorzakken goed gaat keuren, het is uiteraard wel van belang dat het een gezonde en voedzame maaltijd betreft. Conclusie, het eten van een goed ontbijt is een ideale manier om van je kater af te komen, het kan je helpen je bloedsuikerspiegel te herstellen.

Succes, sterkte met het verwerken van je kater en natuurlijk een onwijs cool 2016 toegewenst

Bronnen: